Zespół Placówek Oświatowych

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego

i Przedszkole w Kurozwękach

ul. Szydłowska 9, 28-200 Staszów, woj. Świetokrzyskie

tel.fax (015) 866 73 90

zpokurozweki@staszow.pl

Pedagog

Witam na stronie pedagoga szkolnego ZPO Publicznej Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Kurozwękach.

Są pytania, na które nie zna się odpowiedzi. Sytuacje, w których nie wiadomo, jak postąpić z dzieckiem.

Jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości albo chcecie się czegoś dowiedzieć, zapraszam do odwiedzin uczniów, rodziców i nauczycieli.

Mam nadzieję, że każdy znajdzie coś interesującego dla siebie.

Pedagog szkolny- mgr Weronika Orzechowska

Zaprasza w godzinach:

Poniedziałek 9.30- 11.30

Wtorek 8.30- 10.30

Czwartek 8.30- 11.30

Zadania pedagoga szkolnego w szczególności to :

-rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych ,
- określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno- pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznawanych potrzeb,
-organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznych dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
- podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,
- wspieranie działań opiekuńczo- wychowawczych nauczycieli, wynikających
z programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki,
- planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę na rzecz uczniów, rodziców
i nauczycieli w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu,
- działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się
w trudnej sytuacji życiowej.


Szkolne Koło PCK z wizytą w Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej "Nasz Dom"

Dnia 3 stycznia 2019r. uczennice klasy VI pod opieką pani Weroniki Orzechowskiej udały się z wizytą do Niepublicznej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej „Nasz Dom” Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w Ostrowcu Świętokrzyskim. Wyjazd został zorganizowany przez Szkolne Koło PCK przy współpracy z Zarządem Rejonowym PCK w Staszowie. Dziewczynki, które wzięły udział w wyjeździe wręczyły prezenty dzieciom ofiarowane przez uczniów naszej szkoły i wychowanków przedszkola. Podopieczni Domu Dziecka wraz z pracownikami powitali nas serdecznie. Było wspólne kolędowanie oraz biesiadowanie przy stole. Uczennice zwiedziły również dom dziecka i miały okazję porozmawiać z jego wychowankami. Wizyta w Placówce była bardzo wychowawcza dla uczniów naszej szkoły. Zbiórka darów, spotkanie z rówieśnikami z Domu Dziecka, wspólne rozmowy i zabawy sprawiły, że stali się oni wrażliwsi na trudną sytuację innych dzieci i bardziej doceniają to, co mają.

Weronika Orzechowska


W ramach tegorocznej kampanii odbył się konkurs literacko-plastyczny pt. „Autoportret” dla uczniów szkoły podstawowej. Konkurs polegał na wykonaniu pracy plastycznej lub literackiej obrazującej przygodę z wybranym bohaterem literackim. Stowarzyszenie Producentów i Dziennikarzy Radiowych przyznało nagrody w/w konkursie.

Wśród laureatów ogólnopolskiego konkursu znalazła się uczennica naszej szkoły Klaudia Wieczorek ... zobacz więcej>>>


Z wizytą w domu dziecka w Ostrowcu Świętokrzyskim 12. 01. 2018r.

zobacz więcej >>>


Charytatywny Kiermasz Ciast

zobacz więcej>>>


Z wizytą w domu dziecka w Ostrowcu Świętokrzyskim

zobacz więcej>>>


Warsztaty z Rzecznikiem Praw Pacjenta - 14.03.2017r.

zobacz więcej>>>


Pod dobrą opieką

****************************************************************************************

Dnia 15.02.2016r. odbyły się warsztaty pt. „Zdrowe odżywianie”.
Z wiedzą na temat racjonalnego i zdrowego odżywiania zmierzyli się uczniowie
klas IV-VI.

więcej>>>

****************************************************************************************

Wyjazd do Domu Dziecka w Ostrowcu Świętokrzyskim - 12.01.2016r.

****************************************************************************************

Dzień Życzliwości i Pozdrowień

Dnia 25 listopada obchodziliśmy w naszej szkole Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień.Ta wyjątkowo miła i przyjemna uroczystość
na stałe wpisała się w kalendarz uroczystości szkolnych.

więcej>>>

****************************************************************************************

Podsumowanie Ogólnopolskiej Kampanii

,,Zachowaj Trzeźwy Umysł 2015”

więcej>>>

****************************************************************************************

Finał kampanii ,,Zachowaj Trzeźwy Umysł’’

Dnia 23 września w Centrum Olimpijskim w Warszawie odbył się wielki Finał Kampanii profilaktycznej ,,Zachowaj trzeźwy umysł 2015"
w którym od lat czynnie bierze udział Szkoła Podstawowa w Kurozwękach.

więcej>>>

****************************************************************************************

Dnia 4 lutego 2015r. odbyło się podsumowanie i zakończenie kolejnej edycji Kampanii, w której nasza szkoła bierze czynny udział od 2011 r.

więcej>>>

****************************************************************************************

29 stycznia uczniowie Szkoły Podstawowej w Kurozwękach pod opieką p. Weroniki Orzechowskiej po raz pierwszy udali się z wizytą do Niepublicznej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej „Nasz Dom” Zgromadzenia Sióstr Franciszkanek Rodziny Maryi w Ostrowcu Świętokrzyskim.

więcej>>>

****************************************************************************************

W dniu 16 grudnia 2014 roku w Sali Konferencyjnej Urzędu Miasta i Gminy w Staszowie odbyło się zakończenie staszowskiej edycji konkursów w ramach ogólnopolskiej kampanii „Zachowaj Trzeźwy Umysł".

więcej>>>

****************************************************************************************

27.11.2014 - OBCHODY DNIA

ŻYCZLIWOŚCI

W NASZEJ SZKOLE więcej>>>

„Jak motywować dzieci do nauki”

- prelekcja wygłoszona przez p. Annę Kaczmarczyk

psychologa Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Staszowie.

Dnia 12.11.2014r. w naszej szkole odbyło się spotkanie z rodzicami uczniów klas I-VI. W ramach pedagogizacji rodzice mieli możliwość wysłuchać prelekcji wygłoszonej przez p. Annę Kaczmarczyk psychologa Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Staszowie na temat „Jak motywować dzieci do nauki”.
W swoim wystąpieniu pani psycholog odpowiedziała rodzicom na nurtujące pytania:Dlaczego dzieci nie chcą się uczyć? Otóż wcale nie dlatego, że są leniwe czy mało pojętne. Przyczyn należy szukać w ich otoczeniu, a bardziej konkretnie – w postawie dorosłych. Każde dziecko ma naturalną potrzebę zdobywania wiedzy. Rola rodzica polega tylko na tym, żeby go do tego nie zniechęcać! Co robić, aby zachęcić dziecko do nauki? Pani psycholog powiedziała, że sytuacja wydaje się najprostsza w przypadku najmłodszych dzieci. Najczęściej wystarczy dobrze dobrana gra edukacyjna, wspólne odrabianie prac domowych, opowiadanie o tym, co wydarzyło się na świecie, co ciekawego usłyszało w szkole. Takie codzienne przebywanie
z dzieckiem, traktowanie obowiązków szkolnych jako naturalnego elementu codzienności i nie nachalne motywowanie daje najlepsze efekty. Jest też okazją do tego, żeby nie tylko uczyć, ale też wychowywać. Jeśli dziecko ma problemy z nauką, trudno mu się skupić, wolniej niż rówieśnicy przyswaja nowe umiejętności, ważne, żeby rodzic nie wyładowywał na nim swojego niezadowolenia. Czasem, bardzo wymagający opiekun powoduje, że maluch jest rozkojarzony i nerwowy. Wystarczy po prostu zachować spokój i, jeśli to konieczne, powtarzać materiał dopóki to potrzebne.

Na zakończenie uczestnicy spotkania poznali kilka wskazówek, które pomogą zachęcić dziecko do nauki:

· nie porównuj - "Kasia to dopiero dobrze się uczy, mógłbyś brać z niej przykład";

· nie strasz - "Jeśli nie nauczysz się wiersza, to dostaniesz słabą ocenę i twoja nauczycielka będzie na ciebie zła. Zobaczysz!";

· nie oceniaj i nie karaj - "Ponieważ bazgrolisz w zeszycie, nie pojedziesz w niedzielę na urodziny do Pauliny";

· nie nagradzaj - "Dostaniesz rower na koniec roku, jeśli będziesz mieć świadectwo
z czerwonym paskiem" (kiedy perspektywa otrzymania nagrody jest zbyt odległa, sama nagroda traci na wartości);

· nie stawaj zawsze po stronie nauczyciela czy wychowawcy - "Gdybyś się nauczył, dostałbyś lepszy stopień, za mało się przykładasz, weź się do roboty".

------------------------------------------------------------------

Dnia 6 maja 2014 roku odbyły się dwugodzinne warsztaty profilaktyczne dla uczniów klasy VI „Dziękuję NIE piję” prowadzone przez pracownika SANEPID

w Staszowie p. Halinę Męcińską.

więcej>>>

------------------------------------------------------------------

W ramach programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” dnia 10 kwietnia 2014r. w naszej szkole odbyły się warsztaty dla rodziców przeprowadzone przez pielęgniarkę panią U. Kruzel i pedagoga szkolnego panią W. Orzechowską na temat

„Wpływ palenia papierosów na życie i rozwój człowieka”.

wiecej>>>

------------------------------------------------------------------

W naszej szkole wdrożony został program profilaktyki palenia tytoniu „Znajdź właściwe rozwiązanie”. Program skierowany jest dla uczniów klas IV-VI i ich rodziców. Głównym celem akcji jest zapobieganie palenia tytoniu wśród uczniów.

więcej>>>

------------------------------------------------------------------

Dnia 04.03.2014r. odbyło się w naszej szkole szkolenie w ramach WDN
pt. „Praca z uczniem ryzyka dysleksji i dysleksją w szkole” przeprowadzone przez nauczycielki naszej szkoły panią Weronikę Orzechowską i Małgorzatę Adydan. Głównym celem wystąpienia było wprowadzenie w tematykę dysleksji a także uświadomienie nauczycielom,
w jaki sposób dysleksja może wpływać na naukę danego przedmiotu oraz poznanie sposobów dostosowania wymagań do możliwości i potrzeb uczniów ze specyficznymi trudnościami
w nauce. Panie w ciekawy sposób omówiły dysleksje. W pojęciu węższym to specyficzne trudności w nauce czytania, jednak w nieco szerszym spektrum oznacza to trudności w pisaniu (dysortografię) oraz zaburzenia strony graficznej pisma (dysgrafię). Na rozwój dysleksji składa się wiele przyczyn. Może ona być spowodowana słabym przykładaniem się do nauki, nieznajomością ortografii czy też niedoskonałością działań dydaktycznych w młodszych klasach, ale jak już udowodniono naukowo w dużej mierze wynika z mikrouszkodzeń ośrodkowego układu nerwowego lub też jest dziedziczna. Do niedawna z problemem oceniania i metod pracy
z uczniem dyslektycznym musieli radzić sobie głównie nauczyciele języka polskiego, jednak problem ten dotyczy wszystkich nauczycieli.

Przeprowadzone szkolenie dostarczyło nauczycielom niezbędnych informacji jak powinni pracować z uczniem dyslektycznym. Przede wszystkim praca powinna być zindywidualizowana, ponieważ każdy uczeń ma zupełnie inny stopień dysleksji. Nauczyciel powinien zacząć od uświadomienia uczniowi wartości jego własnej ciężkiej pracy oraz trudności jakie przed nim stoją. Nauczyciel powinien podkreślać jak ważna jest dla niego znajomość zasad gramatyki, które będzie mógł wykorzystać w chwili niepewności. Powinniśmy pamiętać, że nie należy prosić dyslektyka o przeczytanie nowego tekstu, ponieważ może to stanowić dla niego sytuację stresującą. Każdy nauczyciel uczący dyslektyków powinien w miarę możliwości stosować rozwiązania niekonwencjonalne np. zamiast czytania– słuchanie, lub nawet w przypadkach
z poważną dysleksją zastąpić sprawdziany pisemne ustnymi. Jednak zawsze trzeba pamiętać,
że dyslektyk potrzebuje trochę więcej czasu na napisanie pracy klasowej. Podczas szkolenia zaprezentowany został słownik pojęć najczęściej używanych w opiniach Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej a także omówione zostały informacje zawarte w opinii
i orzeczeniu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.

Na zakończenie swojego wystąpienia prowadzące podkreśliły, że mimo ciężkiej pracy uczeń dyslektyczny zawsze może uzyskiwać gorsze wyniki. Od nauczyciela w głównej mierze zależy czy poczuje się doceniony czy nie. Z drugiej jednak strony nauczyciel nie powinien być też zbyt liberalny, gdyż spowoduje to spadek motywacji i spowolnienie pracy.

Słownik pojęć najczęściej używanych w opiniach Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej

------------------------------------------------------------------

Podsumowanie ogólnopolskiej kampanii

,,Zachowaj Trzeźwy Umysł”

realizowanej od maja do listopada w 2013 pod hasłem

,,Na tropie piękna”. - prezentacja

Po raz trzeci nasza szkoła przystąpiła do ogólnopolskiej kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł pod hasłem na „Tropie piękna - piękno miejsca, w którym mieszkamy”. Osoby odpowiedzialnie za realizację kampanii w naszej szkole: mgr Weronika Orzechowska, mgr Ewa Straszak i mgr Marta Zajdel w kwietniu 2013r. zapoznały Radę Pedagogiczną z celami
i sposobami jej realizacji . Program miał na celu wychowanie ucznia prowadzącego zdrowy tryb życia, wrażliwego na piękno, życzliwego i otwartego na drugiego człowieka odpowiedzialnego, radzącego sobie w trudnych sytuacjach, mającego poczucie własnej wartości, wolnego od uzależnień, przestrzegającego zasad bezpieczeństwa.

W miesiącu czerwcu odbył się turniej piłki nożnej klas I-VI pt.: „Zdrowo na sportowo” oraz odbyła się piesza wycieczka po najbliższej okolicy „Na tropie piękna” i konkurs wiedzy pt. „Mały odkrywca”. W ramach tej kampanii przeprowadzony został konkurs plastyczny pt.: „Narysuj swoją ulubioną dyscyplinę sportową”. Brali w nim udział wychowankowie świetlicy szkolnej klas I-III oraz gromada zuchów.

Chętni uczniowie z klasy V i VI wzięli udział w wycieczce rowerowej podczas której podziwiali przyrodę następujących miejscowości: Kurozwęk, Ponika, Jabłonicy. Poznali historię kapliczki upamiętniającej wydarzenia z II wojny światowej, gdzie wspólnie z harcerzami naszej szkoły spędzili miło czas przy ognisku.

Podczas wycieczek uczniowie wykonali zdjęcia które zaprezentowane były na gazetce ściennej „U nas jest najpiękniej”. Ponadto odbył się konkurs fotograficzny „Nasza piękna okolica”.Z wykonanych zdjęć dzieci przygotowały prezentację multimedialną, która umieszczona będzie na stronie internetowej szkoły.

W klasie VI i III przeprowadzona została pogadanka na temat „Piękno otwiera na świat- doświadczenie piękna”. Uczniowie wypowiadali się na temat sztuki, muzyki, malarstwa oraz piękna najbliższej przyrody.

„Tolerancja i akceptacja- uczymy wyrażać własne poglądy i szanować zdanie innych ludzi” to temat szkolnej akademii związanej z obchodami „Światowego Dnia Tolerancji.

W listopadzie odbyło się spotkanie pracownika PPPP w Staszowie z rodzicami klas I-V na temat „Relacje rodzinne i rówieśnicze jako najważniejsze wartości w życiu dzieci”. Przeprowadzone zostały również warsztaty przez policjanta Powiatowej Komendy w Staszowie dla uczniów klas IV-VI na temat „Mobbing- zagrożeniem wśród dzieci i młodzieży”. Uczniowie chętnie uczestniczyli we wszystkich zadaniach zaplanowanych w harmonogramie kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł.

------------------------------------------------------------------

W listopadzie 2013 roku odbyło się spotkanie pracownika PPP w Staszowie z rodzicami klas I-V na temat „Relacje rodzinne i rówieśnicze jako najważniejsze wartości w życiu dzieci”.Pogadanka przybliżyła rodzicom, że rodzina jako podstawowa komórka życia społecznego jest pierwszym i najważniejszym środowiskiem wychowawczym dziecka. Jest wspólnotą w najgłębszym i najpełniejszym tego słowa znaczeniu. W niej to właśnie zdobywa dziecko pierwsze doświadczenia, doznaje pierwszych odczuć emocjonalnych, przyswaja sobie obowiązujące wzorce i zasady współżycia, a także utożsamia się ze swoim najbliższym otoczeniem, szukając w nim miejsca dla siebie. Relacje panujące w domu rodzinnym mają ogromne znaczenie na funkcjonowanie dziecka w szkole. Im są one lepsze, tym dziecko jest lepiej przystosowane do współżycia w środowisku szkolnym. W domach gdzie dominuje styl autokratyczny uczeń często boi się wypowiadać własne myśli, jest bierny i mniej twórczy. Lecz zdarzają się przypadki , że dziecko z takiej rodziny musi gdzieś odreagować, a najlepsze do tego wydaje się być środowisko rówieśnicze. Dziecko przejawia wówczas buntowniczy stosunek do wszystkich dorosłych, którzy próbują mu narzucić pewne normy postępowania i zachowania. Zdarza się, że w rozmowach wychowawcy z rodzicami, rodzice nie mogą wręcz uwierzyć, że ich dziecko przejawia postawy antyspołeczne Twierdzą wówczas, że jest to niemożliwe, że dziecko w domu jest grzeczne, uległe i nie sprawia żadnych problemów wychowawczych. Najkorzystniejszy styl wychowania, którym jest niewątpliwie styl demokratyczny przynosi najlepsze efekty w szkole. Dziecko zna swoją wartość, jest aktywne i twórcze. Jest samodzielne, potrafi bardzo dobrze funkcjonować w grupie rówieśniczej , ma własne zdanie. Spotkanie to cieszyło się ogromnym zainteresowaniem ze strony rodziców.

------------------------------------------------------------------

W maju 2013 roku w naszej szkole odbyły się warsztaty profilaktyczne „Dziękuję NIE piję” prowadzone przez pracownika SANEPID w Staszowie p. Halinę Męcińską. Brali w nich udział uczniowie klasy VI. Uczestnicy poznali działanie alkoholu na organizm człowieka oraz mechanizmy uzależniania się. Aktywnie uczestnicząc w grach psychoedukacyjnych i scenkach, uczyli się sztuki odmawiania. W warsztatach tych uczniowie brali udział zarówno indywidualnie jak i w grupach, chętnie odpowiadali na pytania zadawane przez prowadzącą, zdobyli cenne informacje dotyczące profilaktyki uzależnień.

------------------------------------------------------------------

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ

z dnia 30 kwietnia 2013 r.

w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej

w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

(Dz. U. z dnia 7 maja 2013 r.)

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 11 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

Ø Publiczne przedszkola, szkoły i placówki udzielają uczniom uczęszczającym do przedszkoli, szkół i placówek, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Ø Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu i szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia,wynikających w szczególności;

1)z niepełnosprawności;

2)z niedostosowania społecznego;

3)z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;

4)ze szczególnych uzdolnień;

5)ze specyficznych trudności w uczeniu się;

6)z zaburzeń komunikacji językowej;

7)z choroby przewlekłej;

8)z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;

9)z niepowodzeń edukacyjnych;

10)z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny,

sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;

11)z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą

środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.

Ø Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu i szkole rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz udzielana jest w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.

Ø Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.

Ø Pomoc psychologiczno-pedagogiczna organizuje dyrektor przedszkola i szkoły.

Ø Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole udzielają uczniom nauczyciele, wychowawcy oraz pedagodzy szkolni.

Ø Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

1)rodzicami uczniów;

2)poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.

Ø Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu i szkole jest udzielana

z inicjatywy:

1)ucznia;

2)rodziców ucznia;

3)dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki;

4)nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzących zajęcia

z uczniem;

5)pielęgniarki środowiska nauczania i wychowania lub higienistki szkolnej;

6)poradni;

7)asystenta edukacji romskiej;

8)pomocy nauczyciela;

9)pracownika socjalnego;

10)asystenta rodziny;

11)kuratora sądowego.

Ø W szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy

z uczniem oraz w formie:

1 )klas terapeutycznych;

2) zajęć rozwijających uzdolnienia;

3) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;

4)zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych,

socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

5)warsztatów, porad i konsultacji.

Ø W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z uczniem oraz w formie:

1)zajęć rozwijających uzdolnienia;

2)zajęć specjalistycznych; korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych,

socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;

3)porad i konsultacji.

Ø Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla uczniów szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi się przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.

Ø Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze organizuje się dla uczniów mających trudności

w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.

Ø Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami

i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5.

Ø Zajęcia logopedyczne organizuje się dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4.

Ø Zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.

Ø Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych - 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut,

z zachowaniem ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu tych zajęć.

Ø Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć.

Ø Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia prowadzą nauczyciele i pedagodzy szkolni.

Ø Nauczyciele, wychowawcy oraz pedagodzy prowadzą w szczególności:

1)w przedszkolu - obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna);

2)w szkole - obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u uczniów:

a)trudności w uczeniu się, w tym - w przypadku uczniów klas I-III szkoły podstawowej - ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, lub

b)szczególnych uzdolnień;

Ø W przypadku stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel, wychowawca oraz pedagog szkolny niezwłocznie udzielają uczniowi tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym:

1)w przypadku szkoły - wychowawcę klasy;

2)w przypadku przedszkola- dyrektora przedszkola.

Ø Dyrektor szkoły i przedszkola lub wychowawca klasy informuje innych nauczycieli, wychowawców oraz pedagogów szkolnych o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem - jeżeli stwierdzi taką potrzebę.

Ø W przypadku stwierdzenia że konieczne jest objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną dyrektor przedszkola i szkoły lub wychowawca planuje i koordynuje udzielanie uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustalają formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. Podczas planowania i koordynowania udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form. Taka pomoc otrzymują uczniowie, którzy posiadają orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinię poradni, z tym że przy planowaniu uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się także zalecenia zawarte
w orzeczeniach lub opiniach.

Ø Dyrektor może wyznaczyć inną osobę, której zadaniem będzie planowanie
i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Ø W przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnegoplanowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustalenie form udzielania tej pomocy, okresu ich udzielania oraz wymiaru godzin jestzadaniem zespołu. Zespół tworzy dla takiego ucznia indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET).

Ø O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia. O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły niezwłocznie informuje pisemnie, w sposób przyjęty w danej szkole rodziców ucznia.

Ø Uczniom, dla których opracowano plany działań wspierających (PDW) na podstawie wcześniejszego rozporządzenia wymienionego pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielana na podstawie tych planów do końca okresu, na jaki zostały opracowane.

Ø Do końca roku szkolnego 2012/2013 oryginał karty indywidualnych potrzeb ucznia (KIP) założonej dla ucznia przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przekazuje się rodzicom ucznia. W dokumentacji badań i czynności uzupełniających pozostaje kopia karty.

--------------------------------------------------------------------

Dnia 17.04.2013r. odbyło się szkolenie dla nauczycieli pt. „Jak pracować z uczniem dyslektycznym” poprowadzone przez pedagoga szkolnego. Celem szkolenia było zapoznanie nauczycieli, jak pomóc uczniom: w ryzyku dysleksji, z dysleksją rozwojową i z innymi trudnościami w nauce w oparciu o nowe formy pracy dydaktycznej i terapeutycznej w szkole. W swojej prezentacji pedagog zaproponowała formy pracy, które na pewno ułatwią uczniom ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu naukę i jednocześnie oszczędzą sytuacji stresujących dyslektyka i nauczyciela podczas lekcji. W pracy z dzieckiem mającym trudności w czytaniu i pisaniu należy angażować wielozmysłowe doświadczenie dziecka. Należy więc stosować środki audiowizualne, powtarzanie tekstu na głos, notowanie, dotyk modeli, eksponatów itp. Należy pamiętać, że część dyslektyków bywa męczliwa i po kilkunastu minutach intensywnej pracy wymaga odpoczynku. Dlatego też pracują lepiej, gdy organizuje im się częste, krótkie przerwy. Jednak najważniejszym warunkiem pomyślnego rozwoju dziecka jest stworzenie atmosfery akceptacji i życzliwości. Należy czynić wszystko, aby neutralizować u uczniów dyslektycznych przykre doświadczenia związane ze świadomością niepowodzeń szkolnych przez przekonanie i wyjaśnianie, że są one tylko pewnym rodzajem kłopotów, jakie są udziałem wielu ludzi. Wystarczy tylko przypomnieć, że dyslektykami byli np. da Vinci, Andersen, Einstein, Churchill

--------------------------------------------------------------------

W styczniu 2013 roku nauczyciele naszej szkoły mieli możliwość poszerzenia swojej wiedzy na temat „Praca z uczniem trudnym wychowawczo”. Szkolenie poprowadziła pani psycholog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Staszowie. Uczestnicy szkolenia poznali sposoby radzenia sobie w pracy z dzieckiem trudnym. Poznali zakres niezbędnych kompetencji wychowawcy w pracy z dzieckiem "trudnym", zapoznali się z rysem psychologicznym trudnego dziecka i nabyli umiejętności rozpoznania przyczyn trudności wychowawczych dziecka. Pani psycholog chętnie odpowiadała na pytania zadawane przez nauczycieli i w przystępny sposób przedstawiła aktualny stan wiedzy na ten temat.

--------------------------------------------------------------------

„Słowa które ranią na całe życie”

Dnia 15 listopada 2012 roku w naszej szkole odbyła się prelekcja dla rodziców naszych uczniów pod tytułem: „Słowa które ranią na całe życie”, które w formie szkolenia przeprowadziła pani psycholog Ewa Kowalska pracownik Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Staszowie. Pogadanka przeprowadzona przez panią psycholog przybliżyła rodzicom, ze przemoc werbalna wobec dzieci (krzyk, wyzwiska, obraźliwe etykiety) niesie za sobą długotrwałe, negatywne konsekwencje wpływające zarówno na obecne, jak i przyszłe funkcjonowanie dziecka. Jeśli więc są to słowa złe, krzywdzące, dyskryminujące bardzo długo, na poziomie emocjonalnym wpływają na dziecka samoocenę, postrzeganie samego siebie, zostają na całe życie, utrudniają im codzienne funkcjonowanie. Często te doświadczenia blokują, sprawiają, że dzieci nie potrafią nazwać swoich emocji, tych dobrych i tych negatywnych wyrazić ich, a to z kolei przekłada się na funkcjonowanie w szkole. Pani psycholog podkreślała w swojej prelekcji, że słowa przeważnie padają pomiędzy dwoma osobami, tworząc dialog. Rodzice powinni myśleć o słowach nie jako czymś, co się pojawia i znika, ale czymś co zapada w umysł i tam wykonuje swoją pracę. Negatywne słowo niesie ze sobą negatywne emocje, to słychać w brzmieniu głosu i dziecko to odbiera.

Na spotkaniu pani psycholog przedstawiła kilka podstawowych zasad, które będą pomocne przy nawiązaniu bliższego kontaktu z dzieckiem.

W JAKI SPOSÓB ROZMAWIAĆ Z DZIECKIEM?

Pozwól otworzyć się dziecku podczas rozmowy

Nie można wychowywać dziecka nie umiejąc z nim rozmawiać. Szczera rozmowa przyczynia się do nawiązania bliższego kontaktu ze swoim dzieckiem. Tymczasem w wielu polskich rodzinach rozmowa z dzieckiem zaczyna się od kilku standardowych pytań: "Co tam
w szkole?" (typowa odpowiedź dziecka - "dobrze"), "Gdzie byłaś?", "Odrobiłeś lekcje?",
a kończy poleceniami typu "Idź spać!", "Wyrzuć śmiecie", "Posprzątaj". Efekt jest taki, że dziecko nie chce mówić o swoich problemach, a rodzic jest zdziwiony, że dziecko traktuje go jak obcą osobę..

Zasada pierwsza - rozmowa z dzieckiem: SŁUCHAJ

Jeśli dziecko przychodzi do ciebie z problemem, rzuć wszystko i wysłuchaj go. Nie mów, że teraz nie masz czasu lub właśnie oglądasz "Wiadomości". Musisz mieć przeświadczenie, że to, co dziecko ma ci do powiedzenia jest ważniejsze od twojej pracy, twojego hobby czy wyniku meczu piłkarskiego.

Zasada druga - rozmowa z dzieckiem: SPOKÓJ

Nerwowość, krzyk i złość, to najwięksi wrogowie kontaktów między rodzicem, a dzieckiem. Wyobraź sobie, że stoisz przed własnym szefem, a ten wykrzykuje do ciebie, że zrobiłeś błąd. Jesteś poniekąd takim szefem dziecka. Nie atakuj, a raczej sprowokuj dziecko by wyciągnęło wnioski ze swego postępowania. Pozwól mu wypowiedzieć własne zdanie. Traktuj go jak partnera, przecież masz nad nim intelektualną przewagę.

Zasada trzecia - rozmowa z dzieckiem: AKCEPTACJA

Twoje dziecko musi się czuć akceptowane przez ciebie. Musi wiedzieć, że kochasz je bez względu na wszystko. Musi zdawać sobie sprawę, że jego problemy są twoimi problemami. Nie bądź złośliwy wobec dziecka, nie wyzywaj go, nie krytykuj przy byle okazji, nie opowiadaj
o jego problemach przy innych osobach, nie bagatelizuj jego problemów.

Zasada czwarta - rozmowa z dzieckiem: POMAGAJ

Pomagaj swojemu dziecku, ale nie moralizuj. Pomoc nie polega na wyłuszczeniu tego, że trzeba tak zrobić, a na tym żeby to zrobić razem z dzieckiem. Bądź dla dziecka przyjacielem nawet wtedy, gdy okaże się, że w szkole nie jest najlepiej ze stopniami. Przecież przyjaciel jest przyjacielem dopiero wtedy, gdy pomaga w biedzie. Nie zrzędź, że "ja w twoim wieku", albo "kiedy ty wreszcie zmądrzejesz". Takie zwroty niczemu dobremu nie służą.

Zasada piąta - rozmowa z dzieckiem: ZACHĘCAJ DO ROZMOWY

Zachęcaj dziecko do rozmowy. Nie czekaj aż ono będzie chciało ci się zwierzyć, bo możesz się nie doczekać. Jeżeli twoje dziecko milczy, to wcale nie oznacza, że nie ma problemów. Sprowokuj dziecko do rozmowy opowiadając o własnych problemach, gdy byłeś w jego wieku. Pozwól mu odczuć, że ty też byłeś nieśmiały wobec płci przeciwnej, że też miałeś głupie pomysły, że też nie chciało ci się uczyć. Niech twoje dziecko wie, że można z tobą rozmawiać
o wszystkim, bo przecież ty też jesteś dzieckiem, tyle że dorosłym. Dzięki temu nawiążesz ze swoim dzieckiem bliski kontakt, a na tym zapewne Ci bardzo zależy.

Wychowywanie to wyzwanie, dlatego warto korzystać z warsztatów i punktów konsultacyjnych dla rodziców. Dnia 13 grudnia o godzinie 14.30 w naszej szkole odbędą się indywidualne konsultacje dla rodziców uczniów naszej szkoły prowadzone przez panią psycholog Publicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Staszowie. Będzie można skonsultować i omówić różne formy wspomagania dzieci. Na które bardzo serdecznie zapraszam.

---------------------------------------------------------------------------------

  • Szkolenie Rady Pedagogicznej z dnia 28 marca 2012r: Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom ze specjalnymi potrzebami - przygotowanie Weronika Orzechowska, Aneta Pitek materiały do pobrania

--------------------------------------------------------------------

Spotkania rodziców uczniów klas I-VI Szkoły Podstawowej

w Kurozwękach z konsultantkami Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Staszowie

Pedagogizacja rodziców zajmuje ważne miejsce w mojej pracy dydaktyczno - wychowawczej. Ma ona na celu wspieranie rodziców i nauczycieli poprzez przekazanie cennych informacji. Dnia 19.11.2009r. odbyło się spotkanie wychowawców z rodzicami uczniów klas
I-VI wzbogacone o zajęcia warsztatowe przygotowane przez panią z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Staszowie psycholog- H. Markowską pod tytułem „Trudności w nauce
i sposoby radzenia sobie z nimi”. O trudnościach w nauce uczniów klas I-III można było także porozmawiać dnia 14.01.2010r z psycholog- panią R. Sobczyk i pedagog- panią A.Kaczmarczyk. Jak wynikało z prelekcji większość trudności w uczeniu się występuje już
w wieku przedszkolnym, ale najczęściej są one bagatelizowane
. Tymczasem, kiedy dziecko idzie do szkoły, trudności pogłębiają się. Dziecko zaczyna z coraz większą niechęcią odnosić się do szkoły i nauki. Częste niepowodzenia powodują, że poddaje się, traci radość, motywację i wiarę we własne siły. Mogą pojawić się napady złości, agresja.

Z chwilą rozpoczęcia nauki w szkole dziecko wkracza w nowy świat zadań oraz w układ stosunków społecznych odmiennych od tych, które istniały w środowisku rodzinnym.
W okresie szkolnym zmienia się bowiem podstawowy rodzaj działalności dziecka, a wraz z nim podstawowy system stawianych mu wymagań. Wstępując do szkoły, dziecko częściowo oddzielone od najbliższych osób, z którymi dotąd przebywało, po raz pierwszy w swoim życiu staje wobec nowych zadań i obowiązków związanych z rolą ucznia.

Aby skutecznie zwalczać niepowodzenia szkolne, trzeba uprzednio zaznajomić się
z wszystkimi przyczynami tego zjawiska. Możliwe wczesne rozpoznanie niepowodzenia
i przyjście uczniowi z pomocą to najpewniejszy sposób zapobiegania trudnościom w nauce. Sprzyja temu uważna obserwacja tych dzieci, którym nauka zaczyna przysparzać trudności.
W celu usunięcia wskazanych niedostatków niezbędne jest otoczenie dziecka właściwą opieką zarówno ze strony rodziców jak i wychowawcy, obdarzenie go zaufaniem i życzliwością, podtrzymywanie jego wiary we własne siły.

Jest to ważne tym bardziej dziś, kiedy to my jako rodzice mamy podjąć decyzję o posłaniu do szkoły sześciolatków. Jeżeli dostrzeżemy u naszego dziecka jakieś niepokojące objawy, powinniśmy jak najszybciej skonsultować się ze specjalistami w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.

Spotkanie, przeprowadzone warsztaty i indywidualne konsultacje dostarczyły rodzicom niezbędnych informacji nie tylko ogólnych, ale indywidualnego spojrzenia na trudności dziecka w szkole. Rodzice dostali wskazówki jak zapobiegać problemom w nauce, a w razie ich wystąpienia jak najefektywniej pomóc.

Dnia 15.04.2010r rodzice uczniów klas I-IV mieli możliwość poszerzenia swojej wiedzy na temat „Dysleksji rozwojowej”. Przygotowana przez psycholog Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Staszowie panią J. Gierek pogadanka w przystępny sposób przedstawiła aktualny stan wiedzy na ten temat. Trudności w nauce i wynikające z tego problemy to nie zawsze lenistwo i zaniedbania ze strony dziecka. Często jest to wynikiem dysleksji rozwojowej, czyli specyficznych trudności w uczeniu się czytania, pisania czy liczenia. Dysleksja rozwojowa nie jest wynikiem wolniejszego rozwoju umysłowego, czy braku inteligencji. Występuje u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym, które często osiągają świetne wyniki w testach inteligencji. Dysleksja nie jest też chorobą czy kalectwem, ale to specyficzne trudności w nauce wynikające
z pewnych zakłóceń w rozwoju dziecka, takich jak: czynności mowy, spostrzegania, pamięci słuchowej i wzrokowej, ruchu, czy koncentracji.

W terapii dysleksji bardzo ważne jest jak najwcześniejsze zidentyfikowanie tych zaburzeń i podjęcie odpowiednich działań naprawczych. Każde dziecko najlepiej znają jego rodzice, to oni są w stanie pierwsi dostrzec niepokojące sygnały. Jeśli zgłoszą je pedagogowi szkolnemu przeprowadzi on we współdziałaniu z poradnią psychologiczno – pedagogiczną profesjonalną diagnozę i w razie potrzeby zapewni odpowiednią terapię.
Stwierdzenie dysleksji rozwojowej jest pierwszym krokiem na drodze do pokonania trudności. Jeśli chcemy, by nasze dziecko osiągało rezultaty adekwatne do jego możliwości,
a w przyszłości również sukcesy zawodowe i finansowe, konieczne jest podjęcie systematycznej, ukierunkowanej pracy. Ogromna odpowiedzialność spada tutaj na rodziców, którzy powinni wspierać działania szkoły i zachęcać swoje dziecko do podejmowania dodatkowego wysiłku. Systematyczna praca w szkole i w domu jest warunkiem skutecznego oddziaływania i tylko w ten sposób można przezwyciężyć trudności dyslektyczne.

Opinia z poradni psychologiczno pedagogicznej, w której stwierdza się dysleksję rozwojową umożliwia uczniom wyrównanie szans poprzez stosowanie wobec nich udogodnień podczas całego toku dydaktycznego oraz na sprawdzianach i egzaminach. Dysleksja nie oznacza jednak dla ucznia taryfy ulgowej. Szkoła ma obowiązek stosować się do zaleceń zawartych
w orzeczeniu poradni. Uczeń musi systematycznie pracować, aby przezwyciężyć występujące trudności w nauce.

Na zakończenie chciałam uzmysłowić państwu, że uczeń z dysleksją potrzebuje pomocy. Nauczyciel w szkole, niestety, nie dysponuje taką ilością czasu, by codziennie pracować
z uczniem indywidualnie. Zatem konieczna jest współpraca z rodzicami. Uczeń z dysleksją czuje się niepewnie, ma zaniżoną samoocenę, trudności w koncentracji uwagi, zapamiętywaniu. Niezwykle istotna jest postawa rodziców, którzy muszą pamiętać, że problemy dziecka nie są wynikiem lenistwa czy złośliwości. Potrzebuje ono zrozumienia, pomocy i wsparcia.

22-09-2019, Ewa Cichoń
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.