Zespół Placówek Oświatowych

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego

i Przedszkole w Kurozwękach

ul. Szydłowska 9, 28-200 Staszów, woj. Świetokrzyskie

tel.fax (015) 866 73 90

zpokurozweki@staszow.pl

Geografia - klasa VI - Ewa Szymańska


Środa, 24.06.2020 r.
Temat: Relacje Polski z sąsiadami.

Moi Drodzy, na zajęciach dowiecie się jak kształtują się współczesne stosunki Polski z sąsiadami, a także poznacie znaczenie pojęć: traktat i euroregion.

Środa, 10.06.2020 r.

Temat: Zróżnicowanie przyrodnicze i gospodarcze Rosji.

Moi Drodzy, na dzisiejszych zajęciach odwiedzimy największy kraj świata - Rosję.
Zapoznajcie się z informacjami w podręczniku str.160-165 i przeanalizujcie mapy str.160 i 164.
Pooglądajcie atrakcje Rosji „Oczami podróżnika”str.166-167. Podczas zajęć skorzystamy ze strony e-podręczniki:
Natomiast na zakończenie lekcji wykonamy ćwiczenie interaktywne:
W zrozumieniu pomoże film z kanału GeografiaSp na YouTube:

Jako zadanie domowe wykonajcie zadania z zeszytu ćwiczeń str.107-108.

Środa, 03.06.2020 r.

Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości dotyczących sąsiadów Polski.

Moi Drodzy, na zajęciach powtórzymy najważniejsze informacje z ostatniego działu:
- sąsiedzi Polski (położenie geograficzne, ukształtowanie terenu, stolice);
- zmiany w niemieckim przemyśle;
- walory turystyczne (przyrodnicze i kulturowe): Czech, Słowacji, Litwy oraz Białorusi;
- przyczyny zmian ludności na Ukrainie.

Liczę na Waszą aktywność!

Środa, 27.05.2020 r.
Temat: Współczesne problemy Ukrainy.
Moi Drodzy, dzisiaj poznacie warunki naturalne Ukrainy, jej surowce i gospodarkę. Dowiecie się, jakie konflikty przebiegają na Ukrainie i poznacie. ich konsekwencje.
Zapoznajcie się z tematem lekcji w podręczniku str. 152-159.
Zwróćcie uwagę na:

1. Położenie geograficzne Ukrainy (na podstawie mapy fizycznej Europy Wschodniej),

2. Cechy jej środowiska przyrodniczego sprzyjające rozwojowi gospodarki oraz jej surowce mineralne.

3. Główne przyczyny zmian liczby ludności Ukrainy.

Wykonajcie ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń s. 94-95.
Naszą lekcję możecie wysłuchać na portalu YouTube:

Proszę o przygotowanie się do testu z czterech ostatnich tematów:

  • Zmiany w przemyśle Niemiec
  • Turystyczne atrakcje Czech i Słowacji
  • Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Litwy i Białorusi
  • Współczesne problemy Ukrainy

Środa, 20.05.2020 r.
Temat: Dziedzictwo przyrodnicze i kulturowe Litwy i Białorusi
Zapoznajcie się z tematem w podręczniku s. 145-151. Zwróćcie uwagę na położenie geograficzne Litwy i Białorusi na podstawie mapy Europy.

Podczas zajęć przeprowadzimy charakterystykę środowiska przyrodniczego państw wykorzystując mapy str.145 i 146 zwracając uwagę na walory przyrodnicze tych krajów. Posłużą nam do tego materiał na stronie e-podreczniki:
Następnie przeanalizujemy mapę: Atrakcje turystyczne Litwy i Białorusi str. 149. Poznamy malownicze miejsca tych krajów, zabytki kultury i sztuki. Nawiążemy również do historii - opowiemy o wspólnocie Polaków, Litwinów i Białorusinów.

Jako notatkę z lekcji, wypiszcie miejsca na Litwie i Białorusi, które warto zobaczyć ze względu na wyjątkową wartość przyrodniczą i kulturową (proponuje formę tabelki). Skorzystajcie z e-materiałów:

Środa, 13.05.2020 r.
Temat: Turystyczne atrakcje Czech i Słowacji.
Zapoznajcie się z tematem lekcji w podręczniku s. 138-144.

Zwróćcie uwagę na:
- środowisko przyrodnicze Czech i Słowacji;
- podobieństwa i różnice między środowiskiem przyrodniczym Czech a środowiskiem przyrodniczym Słowacji;
- znaczenie turystyki aktywnej na Słowacji;
- obiekty z listy światowego dziedzictwa UNESCO znajdujące się w Czechach i na Słowacji.

W zeszycie zredagujcie notatkę, która będzie zawierać następujące informacje:

1. Położenie geograficzne Czech i Słowacji oraz nazwy ich stolic (praca z mapą).
2. Walory przyrodnicze i kulturowe Czech i Słowacji (forma tabelki).
3. Obiekty UNESCO znajdujące się na terenie tych państw.
Następnie wykonajcie ćw. 1 s. 85 w zeszycie ćwiczeń
Naszą lekcję możecie obejrzeć na stronie:

Zadanie domowe:

Stwórz plan kilkudniowej wycieczki do Czech lub na Słowację dla swojej rodziny. Uwzględnij walory turystyczne miejsc, które chciałbyś zobaczyć. Wybierz ciekawe obiekty warte obejrzenia. Wskaż również czas i sposób podróżowania. Gotowy plan prześlij do sprawdzenia.


Środa, 06.05.2020 r.

Temat: Zmiany w przemyśle Niemiec .

Moi Drodzy, nasz dzisiejszy temat obejmuje następujące zagadnienia:

1. Położenie i środowisko przyrodnicze Niemiec
2. Rola przemysłu w niemieckiej gospodarce
a) zmiany w przemyśle
b) nowoczesny przemysł
3. Z czego słyną Niemcy?

Zapoznajcie się z informacjami w podręczniku str.130-135.

WAŻNE!
Zwróćcie uwagę na mapy i wykresy, pooglądajcie zdjęcia i informacje na str.136-137”Oczami podróżnika”
W zeszycie napiszcie notatkę odpowiadając na następujące pytania - prześlijcie do sprawdzenia w formie zdjęcia.
1. Określ położenie geograficzne Niemiec i krótko scharakteryzuj ukształtowanie powierzchni.
2. Co to jest Zagłębie Ruhry (czyt. rury)?
3. Podaj przyczyny zmian w przemyśle, które dokonały się w całych Niemczech od lat 60. XXw.
4. Wypisz nazwy najpopularniejszych niemieckich firm oraz wytwarzanych przez nie produktów.
Wykonajcie ćw. 3 i 4 s. 83 w zeszycie ćwiczeń.

Zachęcam Was do obejrzenia filmu na temat niemieckiego przemysłu:

Środa, 29.04.2020 r.

Temat: Test podsumowujący dział IV Gospodarka Europy.

Środa, 22.04.2020 r.

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu IV - Gospodarka Europy.

Proszę przygotować się na test podsumowujący dział IV (podręcznik s. 96-128)
Aby utrwalić materiał wykonajcie zadania powtórzeniowe z podręcznika s. 127-128 - wyślijcie do sprawdzenia na messengera.

Zadanie domowe:

  • Wykonaj prezentację o atrakcjach turystycznych wybranego kraju w Europie Południowej.
Prezentacja ma zawierać informacje ogólne dotyczące wybranego państwa (położenie, stolica, powierzchnia) oraz zdjęcia z krótkim opisem atrakcji turystycznych (atrakcje przyrodnicze i kulturowe), które się w nim znajdują. Uwzględnij również infrastrukturę turystyczną państwa (min. 10 slajdów).

Gotowe prezentacje proszę przesłać na mój adres e-mail: eszymanska88@wp.pl do 27.04.2020r.

Środa, 15.04.2020 r.

Temat: Turystyka w Europie Południowej.

Zapoznajcie się z tematem w podręczniku s. 120-124.
  • W zeszycie pod tematem lekcji opracujcie notatkę w formie tabelki:

Walory turystyczne Europy Południowej

PRZYRODNICZE

KULTUROWE

  • Następnie dokończcie zdania:
a) Infrastruktura turystyczna to....
b) Do elementów infrastruktury turystycznej należą: ....
Natomiast z zeszytu ćwiczeń wykonajcie ćw. 2 s. 77 i ćw. 3 s. 78.
  • Skorzystajcie również ze stron e-podreczniki:
Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/europa-poludniowa---kultura-srodziemnomorska-turystyka/DvkXJDLSn
Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/europa-poludniowa---cechy-srodowiska-przyrodniczego/DtVmNftmr

WIOSENNA PRZERWA ŚWIĄTECZNA od 9 do 14 kwietnia 2020 r.


Środa, 08.04.2020 r.

Temat: Energetyka w Europie.

Zapoznajcie się z tematem lekcji w podręczniku s. 114-119 . Następnie wysłuchajcie lekcji na ten temat:

Kliknij>>> https://www.youtube.com/watch?v=BF_CBwGtc9Y 

Kliknij>>> https://www.youtube.com/watch?v=ZcYwML1DJZ0 

  • Następnie zapiszcie notatkę w zeszycie, odpowiadając na następujące pytania:
    
    1. Skąd czerpiemy energię elektryczną?
    2.Jak dzielimy źródła energii elektrycznej?
    3. Wymień rodzaje elektrowni.
    4. Wypisz czynniki wpływające na zmianę wykorzystywania źródeł energii elektrycznej w Europie.

Środa, 01.04.2020 r.

Temat: Przemysł i usługi we Francji.

Proszę zapisać temat lekcji w zeszycie.
  • Waszym zadaniem będzie zapoznanie się z tematem w podręczniku, s. 106-111.
WAŻNE!
  • Dowiecie się, czym jest przemysł, a czym usługi.
Zwróćcie szczególną uwagę na:
- czynniki, które wpłynęły na rozwój przemysłu we Francji,
- najważniejsze działu przemysłu i rodzaje usług w tym kraju,
- znaczenie handlu zagranicznego dla francuskiej gospodarki.

Wykonajcie zadania z karty pracy i wyślijcie do sprawdzenia (zdjęcie na komunikator Messenger lub e-mail: eszymanska88@wp.pl).
Kartę pracy nie musicie drukować - odpowiedzi możecie zapisać w zeszycie.

Kliknij>>> KARTA PRACY


Środa, 25.03.2020 r.
Temat: Rolnictwo Danii i Węgier.
Moi Drodzy bardzo proszę zapoznajcie się z tematem w podręczniku str. 96-105.
  • Zwróćcie uwagę na warunki rozwoju rolnictwa (wykres s.99) oraz mapy przedstawiające rolnictwo tych państw ( mapy s.101 i 102).
  • Przygotujcie tabelkę porównawczą: rolnictwo Danii a rolnictwo Węgier (wzór tabeli znajduje się w karcie pracy, nie musicie jej drukować, można ją przerysować do zeszytu pod tematem lekcji).
Kliknij>>> KARTA PRACY

Po wykonaniu zadania skonsultujemy Wasze odpowiedzi poprzez videorozmowę :)

Piątek. 13.03.2020 r.

Proszę przygotować się na powtórzenie i sprawdzian wiadomości z działu 3: Środowisko przyrodnicze i ludność Europy (podręcznik s. 48-94). 

Temat:Położenie i ukształtowanie powierzchni Europy
Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/polozenie-europy-charakterystyczne-cechy-rzezby-powierzchni/DCBtp6ptC

Temat: Wulkany i trzęsienia Ziemi na Islandii
Kliknij>>> https://guidetoiceland.is/pl/islandzka-natura/wulkany-na-islandii

Temat: Zróżnicowanie klimatyczne Europy
Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/zroznicowanie-typow-klimatu-w-europie/Dt1CgdeK4

Temat: Podział polityczny Europy.
Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/przeglad-panstw-na-mapie-politycznej-europy/DRPtvE7ai

Temat: Rozmieszczenie ludności. Starzenie się społeczeństw. 
Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/zroznicowanie-ludnosciowe-i-kulturowe-wspolczesnej-europy/DXyq6516U
Temat: Zróżnicowanie ludności Europy. Migracje
Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/migracje-na-swiecie/D4X1erTxJ

Temat: Wielkie państwa Europy: Paryż i Londyn.
Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/procesy-urbanizacji-w-europie-zachodniej-paryz---swiatowa-metropolia/DNfSOgKSx
13-06-2020, Ewa Cichoń
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.