Zespół Placówek Oświatowych

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego

i Przedszkole w Kurozwękach

ul. Szydłowska 9, 28-200 Staszów, woj. Świetokrzyskie

tel.fax (015) 866 73 90

zpokurozweki@staszow.pl

Język polski - klasa V - Ewa Szymańska


Środa, 24.06.2020 r.

Temat: Książka - mój przyjaciel.

Moi Drodzy, na zajęciach porozmawiamy o Waszych preferencjach czytelniczych. Podam również lektury, które będziemy omawiać w klasie VI.

Wtorek, 23.06.2020 r.

Temat: Pisownia "nie" z różnymi częściami mowy.

Moi drodzy! Pisownia "nie" sprawia czasem kłopoty. Dlatego dzisiaj przypomnimy sobie jej zasady.
Znajdziecie je na str. 280 - 281 w podręczniku ("Przypomnienie" oraz "Nowa wiadomość").
Przeczytajcie je uważnie.
Być może pomocna w zapamiętaniu zasad będzie prezentacja interaktywna:
W celu utrwalenia wiadomości wykonajcie zadanie interaktywne:

Piątek, 19.06.2020 r., Poniedziałek, 22.06.2020 r.

Temat: Analiza zdania pojedynczego.

Przypomnijcie sobie najważniejsze wiadomości o częściach zdania, sposobach ich wyrażania, a także o związkach wyrazowych. Skorzystajcie z poniższego linku:

Poniedziałek, 15.06.2020 r.

Temat: Typy podmiotów.

Moi Drodzy, na dzisiejszej lekcji przypomnicie sobie typy podmiotów występujących w języku polskim, a także czym jest grupa podmiotu i grupa orzeczenia. Skorzystajcie z poniższego linku:

Środa, 10.06.2020 r.

Temat: Zdania współrzędnie i podrzędnie złożone - ćwiczenia utrwalające.

Moi Drodzy, na zajęciach będziemy utrwalać wiadomości dotyczące zdań współrzędnie i podrzędnie złożonych. Wykorzystamy do tego ćwiczenia interaktywne, które będę przesyłała Wam w trakcie lekcji on-line.

Wtorek, 09.06.2020 r.

Temat: Są tacy bohaterowie... Opisujemy Karolka i Jonatana.

Moi Drodzy, na dobry początek w internetowym słowniku synonimów (https://synonim.net/) odszukajcie wyrazy bliskoznaczne do wyrażenia „lwie serce” i zapiszcie w zeszycie trzy najbardziej pasujące do bohaterów naszej lektury.

Odszukajcie w dostępnych źródłach postać historyczną, która również nosiła taki przydomek i odczytajcie informacje o niej.
Podczas zajęć scharakteryzujemy głównych bohaterów powieści wpisując ich cechy w odpowiednie miejsce w tabeli:

Jonatan Lew

Karol Lew

Następnie spróbujemy odpowiedzieć na pytania:
- Który z bohaterów uległ przemianie?
- Jaki był na początku?
- Co sprawiło, że się zmienił?
- W których momentach musiał szczególnie przezwyciężyć swój strach i wykazał się ogromną odwagą ?
- O czym jest książka „Bracia Lwie Serce”?
- Czy lekturę można nazwać baśnią?

Praca domowa: Napisz opowiadanie, w którym przedstawisz przeżycia Sucharka, po tym jak dowiedział się prawdy o Jossim - prześlij do sprawdzenia.

Poniedziałek, 08.06.2020 r.

Temat: Przygody Braci Lwie Serce.

Moi Drodzy, na zajęciach będziemy opowiadać przygody naszych głównych bohaterów w kolejności chronologicznej. Następnie przeprowadzimy konkurs: Najlepszy znawca lektury. Liczę na Waszą aktywność.

Piątek, 05.06.2020 r.

Temat: Test podsumowujący dział VII "Smak przygody".


Czwartek, 04.06.2020 r.

Temat: Kiedy mała, a kiedy wielka litera?

Moi Drodzy, na dzisiejszych zajęciach przypomnimy sobie zasady pisowni wielką i małą literą. Zapoznajcie się z informacjami w podręczniku str. 319 i 320.
Następnie wykonajcie zadania 2, 3, 4, 7 i 8 str. 320-321 (podręcznik) oraz w zeszycie ćwiczeń str. 86-88.

Środa, 03.06.2020 r.

Temat: Jest taka kraina.... Rozmawiamy o Nangijali.

Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.

Wtorek, 02.06.2020 r.

Temat: Refleksje po przeczytaniu książki "Bracia Lwie Serce".

Moi Drodzy, zaczynamy przygodę z lekturą "Bracia Lwie Serce". Podczas zajęć on-line będziemy wykonywać zadania z załącznika. Liczę na Waszą aktywność.

Poniedziałek, 01.06.2020 r.

Temat: Czego nauczyły nas przygody bohaterów naszych lektur? Powtórzenie wiadomości.

Moi Drodzy, kończymy dział VII. Proszę przeanalizować pojęcia, które powinniście znać - podręcznik str. 324.
Następnie rozwiązujemy ćwiczenia 1.-12. str. 325-326. Odpowiedzi zapisujemy w zeszycie.

Piątek, 29.05.2020 r.
Temat: Gdzie postawić przecinek w zdaniu złożonym?

Na dobry początek oddzielcie przecinkami poszczególne zdania składowe w wypowiedzeniach złożonych w ćwiczeniu "Na rozgrzewkę" w podręczniku na str. 318.

Następnie zapoznajcie się z informacjami ma temat interpunkcji w zdaniach złożonych - Nowa wiadomość str. 318.
Wykonajcie w zeszycie zad. 1, 2, 3 s. 318 z podręcznika oraz ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń str. 104-106.

Czwartek, 28.05.2020 r.

Temat: Tworzymy zdania złożone współrzędnie i podrzędnie - ćwiczenia utrwalające.

Moi Drodzy, nadal utrwalamy materiał dotyczący zdań złożonych współrzędnie i podrzędnie.
Wykonamy ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń s. 60-63, a także zadania z karty pracy.

Środa, 27.05.2020 r.
Temat: Tworzymy zdania złożone współrzędnie i podrzędnie.

Moi drodzy, na dobry początek wykonajcie zadanie "Na rozgrzewkę" ze strony 315 i 316.
Przeczytajcie informacje o zdaniach złożonych współrzędnie i podrzędnie "Przypomnienie" i "Nowa wiadomość" na str. 315-316.

Zapiszcie w zeszycie notatkę:
Ważne! Musicie zapamiętać, że:

Zdanie złożone składa się z dwóch lub więcej zdań pojedynczych, nazywanych zdaniami składowymi.

W zdaniu złożonym jest tyle zdań składowych, ile orzeczeń.

Wyróżniamy dwa typy zdań złożonych:

1) zdania złożone współrzędnie,

2) zdania złożone podrzędnie.

Skorzystajcie również z podanego linku:

Następnie będziemy wykonywać zadania 1, 2, 4, 5, 7 s. 315-316 z podręcznika, a także ćwiczenia ze strony e-podręczniki 1.-5.

Wtorek, 26.05.2020 r.

Temat: Zgłębiamy tajniki pracy radiowców.

Na dobry początek zapiszcie w zeszytach pod tematem lekcji wasze skojarzenia ze słowem radio.
Następnie przeanalizujcie informacje na temat profesji związanych z pracą w radiu - podręcznik s. 312-313.
Ustnie wykonajcie ćwiczenia 1, 2, 3 s. 314.

Zapoznajcie się z Nową wiadomością na str. 314 i na jej podstawie sporządźcie w zeszycie notatkę na temat rodzajów audycji radiowych (forma notatki dowolna).
Odmieńcie przez przypadki wyraz radio, co zauważyliście?

Na zakończenie rozwiążcie zadania z karty pracy.

Poniedziałek, 25.05.2020 r.
Temat: Jak są powiązane wyrazy w zdaniu?

Na rozgrzewkę zapiszcie w zeszycie pod tematem lekcji podane na stronie 299. słowa wraz z określeniami, tak aby powstały związki wyrazowe.
Przeczytajcie uważnie Nową wiadomość na str. 299, dotyczącą związków wyrazowych, wyrazu określanego (nadrzędnego) i określającego (podrzędnego).

Następnie zapiszcie w zeszycie rozwiązania zadań 1, 2 i 3 s. 299-300.
Zapoznajcie się z Nową wiadomością dotyczącą związku głównego i związków pobocznych ze strony 300.
  • W zeszycie zapiszcie krótką notatkę:

podmiot + orzeczenie = związek główny

związki w grupie podmiotu to związki poboczne

związki w grupie orzeczenia to również związki poboczne

Aby utrwalić poznane wiadomości wykonajcie ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń s. 57-59.q

Piątek, 22.05.2020 r.

Temat: Test podsumowujący dział VI W poszukiwaniu drogowskazów.


Czwartek, 21.05.2020 r.

Temat: Jak napisać dedykację?

Zapoznajcie się z zasadami pisania dedykacji ze str. 298 w podręczniku.
Pod tematem lekcji zapiszcie:

Elementy dedykacji:
1. komu? - adresat dedykacji
2. z jakiej okazji? - powód dedykacji
3. co? - przedmiot dedykacji
4. kto? - autor dedykacji
5. gdzie?kiedy? - czas i miejsce powstania dedykacji

Następnie wykonajcie zad. 2 str. 298 (podręcznik) oraz ćw. 4, 5 i 6 str. 136-137 (zeszyt ćwiczeń).

Środa, 20.05.2020 r.

Temat: Smak przygody. Jacek Cygan "Kto przygód zna smak".

Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.

Wtorek, 19.05.2020 r.

Temat: Z kim wyruszać w nieznane?

Zapoznajcie się z obrazem "To nic, że to podróż w nieznane, i to ważne, że jedziemy razem" - podręcznik s. 285.
Następnie zapiszcie w zeszycie odpowiedzi na pytania 1-6 str. 285.

Poniedziałek, 18.05.2020 r.

Temat: Już wiem! Już potrafię! - powtórzenie wiadomości.

Moi Drodzy, dzisiaj powtarzamy i utrwalamy wiadomości. W najbliższy piątek (22.05.2020r.) napiszemy test podsumowujący.
Proszę przeczytać tekst str. 283 i wykonać ćwiczenia str. 283-284.

Piątek, 15.05.2020 r.

Temat: Dyktando sprawdzające pisownię wyrazów z nie.


Czwartek, 14.05.2020 r.

Temat: Nie, nie i jeszcze raz nie. Pisownia nie z różnymi częściami mowy.

Zapoznajcie się z wiadomościami w podręczniku s. 280 i 281.
Do zeszytu zapiszcie odpowiedzi do zadań 2 i 4 s. 281, a następnie wykonajcie ćwiczenia z karty pracy.
Skorzystajcie również ze strony e-podreczniki, aby utrwalić wiadomości:

Środa, 13.05.2020 r.

Temat: Kiedy używamy wielokropka?

Moi Drodzy, zapoznajcie się z wiadomościami na str. 279.
Następnie wykonajcie zadania z zeszytu ćwiczeń s. 101-103.

Wtorek, 12.05.2020 r.

Temat: Powtarzamy i utrwalamy wiadomości o częściach zdania.

Czas na powtórkę! Dzisiaj powtarzamy i utrwalamy wiadomości dotyczące części zdań.
W celu utrwalenia wiadomości zachęcam do skorzystania ze strony e-podreczniki:
Proszę wykonać ćwiczenia z karty pracy i przesłać do sprawdzenia.
Dla chętnych:

Poniedziałek, 11.05.2020 r.

Temat: Jaką funkcję pełni okolicznik w zdaniu?

Zapoznajcie się z informacjami w podręczniku na s. 277.
Wykonajcie zad. 9, 10 i 12 s. 277-278, a następnie ćwiczenia z karty pracy.
W celu utrwalenia wiadomości o tej części zdania skorzystajcie ze strony e-podreczniki:

Piątek, 08.05.2020 r.

Temat: Czym dopełnić zdanie?

Moi Drodzy, na dzisiejszej lekcji poznacie kolejną część zdania, czyli dopełnienie.

Zapoznajcie się z wiadomościami w podręczniku s. 275. Następnie wykonajcie zadania 2, 4, 6 i 7 s. 275-276.
Podczas zajęć rozwiążemy ćwiczenia z karty pracy i z zeszytu ćwiczeń s. 52-53.

Czwartek, 07.05.2020 r.

Temat: Prasa w naszym życiu.

Moi Drodzy, zapoznajcie się z infografikami w podręczniku s. 271-272, z których dowiecie się jaki jest podział prasy oraz poznacie zawody z nią związane. Następnie wykonajcie zadania 1, 4 i 7 s. 274.

Przeczytajcie uważnie Nową wiadomość - jak zbudowany jest artykuł prasowy? s. 274

Środa, 06.05.2020 r.

Temat: Jacy jesteśmy?

Drodzy Uczniowie, zapoznajcie się z fragmentem powieści Aleksandra Minkowskiego "Gruby" str. 265-267.

Następnie zapiszcie w zeszycie elementy świata przedstawionego: czas i miejsce akcji, bohaterowie, plan wydarzeń.
Wykonajcie zadania 1,3 i 8 s. 268, które będą stanowiły notatkę do lekcji.

Wtorek, 05.05.2020 r.

Temat: Po co nam przydawki?

Moi Drodzy, dzisiaj poznacie kolejną część zdania - przydawkę. Zapoznajcie się z informacjami na stronie 261 w podręczniku i obejrzyjcie krótki film dotyczący tej części zdania:
Następnie wykonajcie zad. 1, 2, 6 i 9 s. 261-263 (podręcznik) i ćwiczenia ze str. 49-50 (zeszyt ćwiczeń).

Poniedziałek, 04.05.2020 r.

Temat: Jak ciekawie opowiadać?

Moi Drodzy, kontynuujemy temat z czwartku (30.04.2020r.).

UWAGA! Przy pisaniu opowiadań pamiętaj o tym:
• aby we wstępie określić, gdzie i kiedy działy się wydarzenia oraz wskazać bohaterów,
• wprowadzić dialogi i odpowiednio je zapisać (interpunkcja),
• przedstawić przebieg wydarzeń w kolejności,
• zastosować akapity,
• sprawdzić pisownię (czy nie masz błędów ort.), interpunkcję (czy postawiłeś/-łaś w odpowiednich miejscach przecinki i kropki), słownictwo (np. czy nie powtarzasz tych samych wyrazów w bliskim sąsiedztwie).

Czwartek, 30.04.2020 r.

Temat: Test podsumowujący dział V Mitologiczne krainy.

Środa, 29.04.2020 r.

Temat: Jak rozjaśnić obraz świata? Tadeusz Różewicz "Przepaść".
Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.

Wtorek, 28.04.2020 r.

Temat:Jak ciekawie opowiadać?
Moi Drodzy, dzisiaj poćwiczymy technikę pisarską.
Zapoznajcie się z informacjami w podręczniku str. 259. Znajdziecie tam wskazówki, jak uatrakcyjnić swoje opowiadanie.
Wykonajcie zad. 2, 4 i 5 str. 260.

Poniedziałek, 27.04.2020 r.

Temat: Co jest w życiu najważniejsze? Charlesa Perrault "Knyps z Czubkiem".
Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.

Czwartek, 23.04.2020 r., Piątek, 24.04.2020 r.

Temat: Zbójca o wrażliwym sercu. Adam Mickiewicz "Powrót taty".

Moi Drodzy, dzisiaj i jutro zajmiemy się utworem Adama Mickiewicza "Powrót taty", który jest naszą lekturą.
Zadania z załącznika wykonamy podczas zajęć on-line.

Środa, 22.04.2020 r.

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu ,,Mitologiczne krainy”.

Moi Drodzy, kończymy podróż po mitologicznych krainach, ale obiecuję, że na pewno do nich jeszcze wrócimy.
Waszym zadaniem będzie zapoznanie się z hasłami, które są zamieszczone na schematach (str.240 i 241) w podsumowaniu działu.
  • Przeczytajcie dokładnie tekst pt. ,,Słownik kultury antycznej”, strona 241.
Rozwiążcie zadania ze str.241-242. Pamiętajcie, że odpowiedzi do zadań 1-7 należy szukać w tekście.
  • Po wykonaniu zadań proszę przesłać je do sprawdzenia (zdjęcie na messengera).

Wtorek, 21.04.2020 r.

Temat: Czy Wisławie Szymborskiej udało się rozwiązać zagadkę istnienia Atlantydy?

Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.

Poniedziałek, 20.04.2020 r.

Temat: Jak rozpoznać podmiot szeregowy i domyślny

Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.

Piątek, 17.04.2020 r.

Temat: Piszemy opowiadanie odtwórcze na podstawie mitu o Dedalu i Ikarze.

Materiał do zajęć znajdziecie w załączniku.

Czwartek, 16.04.2020 r.

Temat: Dramat w przestworzachMit o Dedalu i Ikarze.

Materiał do zajęć znajdziecie w załączniku.

Środa, 15.04.2020 r.

Temat: Jak Ariadna pomogła Tezeuszowi?

Materiał do zajęć znajdziecie w załączniku.

WIOSENNA PRZERWA ŚWIĄTECZNA od 9 do 14 kwietnia 2020 r.


Środa, 08.04.2020 r.

Temat: Pijemy nektar, jemy ambrozję i zbieramy laury - o związkach frazeologicznych.

Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.


Wtorek, 07.04.2020r.

Temat: Opowiem, jak było - jak napisać opowiadanie odtwórcze?

Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.


Poniedziałek, 06.04.2020 r.

Temat: Wyobraźnia artystki - Herkules i złota łania

Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.

Piątek, 03.04.2020 r.
Temat: Wyczyny Heraklesa

Moi Drodzy, nadal zostajemy w kręgu starożytnych mitów i opowieści. Tym razem poznany 12 prac Heraklesa.

  • Zapoznajcie się z wiadomościami i zadaniami w załączniku.

Kliknij>>> ZAŁĄCZNIK


Czwartek, 02.04.2020 r.

Temat: Pan przecinek przychodzi z wizytą.
(temat zapisujemy w zeszycie)

Drodzy Uczniowie, tym razem zajmujemy się interpunkcją, a dokładnie PANEM PRZECINKIEM. Przecinek to – obok kropki – najczęściej stosowany znak interpunkcyjny. Pełni wiele ważnych funkcji. Bez niego trudno byłoby zrozumieć niektóre zdania, dlatego warto utrwalać zasady jego stosowania.
  • Zasady stosowania przecinka w zdaniu znajdziecie w podręczniku s. 220-221, proszę się z nimi zapoznać.
  • Następnie wykonajcie zadanie z karty pracy i ćw. 2,3,6 s. 99-100 (ćwiczeniówka).
Kliknij>>> KARTA PRACY

Dla chętnych:

Kliknij>>>https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=przecinek+epodreczniki

Środa, 01.04.2020 r.

Temat: Krótko i zwięźle lub dłużej i ciekawiej - czym różnią się zdania pojedyncze nierozwinięte od rozwiniętych?
  • Waszym zadaniem będzie przypomnienie i utrwalenie wiadomości dotyczących zdań pojedynczych.
Zapoznajcie się z informacjami w podręczniku s. 217 i 219, a następnie wykonajcie zad. 4, 5 i 6 s. 218-219.

Wtorek, 31.03.2020 r.

Moi Drodzy! Zgodnie z zapowiedzią dzisiaj zajmiemy się związkami frazeologicznymi.
Temat: Frazeologizmy wzbogacają język.
  • Dalsze wskazówki znajdziecie w załączniku.

Kliknij>>> ZAŁĄCZNIK


Poniedziałek, 30.03.2020 r.

Temat: Daremny trud Syzyfa – o karze za zuchwałość.

Moi Drodzy! Dzisiaj kolejna dawka opowieści o bogach greckich. Tym razem zajmiemy się mitem o Syzyfie. Przypomnijcie sobie co to jest: mit i mitologia.
  • Tak jak ostatnio: w załączniku znajdziecie dalsze wskazówki.

Kliknij>>> ZAŁĄCZNIK


Piątek, 27.03.2020 r.

Temat: Po stracie córki - porozmawiajmy o uczuciach matki.

Moi Drodzy! Dzisiaj omawiamy "Mit o Demeter i Persefonie". Przypomnijcie sobie co to jest: mit i mitologia.
  • W załączniku znajdziecie dalsze wskazówki. Jeżeli będziecie mieć jakieś pytania, to proszę o kontakt na Messengerze.

Kliknij>>> ZAŁĄCZNIK


Czwartek, 26.03.2020 r.

Drodzy Uczniowie! Kontynuujemy pracę nad mitem o powstaniu świata. Przypomnijcie sobie znaczenie pojęcia MIT i MITOLOGIA (podręcznik s.205). Następnie napiszcie plan wydarzeń do tego mitu oraz wykonajcie zad. 7 i 8 s. 205. (Wszystko zapiszcie w zeszycie).
Wysyłam również link do ciekawych ćwiczeń utrwalających wiadomości o bogach greckich:

Kliknij>>> https://wordwall.net/pl/resource/931949/polski/mitologia-bogowie-olimpu-i-ich-atrybuty

Środa, 25.03.2020 r.

Temat: Początki świata według Greków.
Drodzy Uczniowie! Zgodnie z umową rozpoczynamy przygodę z mitologią grecką. Zapoznajcie się z tekstem w podręczniku "Mit o powstaniu świata" str. 202 i odpowiedzcie na pytania:

- Kto w greckim micie był uosobieniem Nieba, a kto - Ziemi?
- Dlaczego Uranos zrzucił cyklopów do Tartaru?
- Komu Gaja wręczyła kamienny sierp do walki z Uranosem?
- Dlaczego Kronos pożerał swoje dzieci?
- W jaki sposób Rea uratowała Zeusa?
- Co Zeus i Rea podali Kronosowi do wypicia?
- Kogo ocalił Zeus?
  • Zastanówcie się również czy istnieje podobieństwo pomiędzy baśniami a mitami?
Po wykonaniu zadania porozmawiamy w grupach na temat tekstu. Pozdrawiam.

Wtorek, 24.03.2020 r.

Temat: Z wizytą na Olimpie - poznajemy greckich bogów.
Zaczynamy przygodę z mitologią grecką. Zapoznajcie się z infografiką w podręczniku na str. 206-207, która przedstawia najważniejszych bogów greckich i ich atrybuty.
Następnie wykonajcie
  • zad. 4 str. 208 (podręcznik) oraz ćwiczenia z karty pracy: przerysujcie tabelkę do zeszytu i ją uzupełnijcie.

Kliknji>>> KARTA PRACY

Zachęcam Was również do odwiedzenia strony, na której znajdziecie kilka ciekawostek:
Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/zaproszenie-na-olimp/DLbKt5laO

Poniedziałek, 23.03.2020 r.

Moi Drodzy! Dzisiaj powtarzamy zasady ortograficzne, a dokładnie zasady pisowni wyrazów z ch i h (podręcznik s. 238-239).

Temat: PRAKTYKA CZYNI MISTRZA – ĆWICZĘ PISOWNIĘ WYRAZÓW Z CH I H.

Proszę powtórzyć wszystkie zasady i wykonać zadania:

- zad. 1 i 4 s. 238-239 (podręcznik)
- ćwiczeniówka s. 78-81 

Podaję Wam również link do strony e-podręczniki, gdzie znajdziecie dodatkowe ćwiczenia interaktywne:

Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/mucha-choruje-hiena-harcuje-czyli-o-ch-i-h/DyhX9OcZZ

Czwartek. 19.03.2020 r.

Temat: Podmiot i orzeczenie – główne części zdania.

Proszę wykonać ćwiczenia z karty pracy w zeszycie.

Dodatkowy materiał z ćwiczeniami interaktywnymi:


Piątek. 13.03.2020 r.

Proszę o przeczytanie mitów z podręcznika:

  • "Mit o powstaniu świata" s.202-204
  • "Mit o Demeter i Persefonie" s. 208-2010
  • "Mit o Syzyfie" s.211-213
  • "Mit o Heraklesie" s.222-224
  • "Mit o Tezeuszu i Ariadnie" s.228-229
  • "Mit o Dedalu i Ikarze" s.232-235
13-06-2020, Ewa Cichoń
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.