Zespół Placówek Oświatowych

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego

i Przedszkole w Kurozwękach

ul. Szydłowska 9, 28-200 Staszów, woj. Świetokrzyskie

tel.fax (015) 866 73 90

zpokurozweki@staszow.pl

Przyroda - klasa IV - Ewa Szymańska


Środa, 24.06.2020 r.
Temat: Jak bezpiecznie spędzić wakacje?

Moi Drodzy, przed Wami wakacje. Czas odpoczynku i przygód. Bardzo ważne jest to, abyście wiedzieli, jak należy się zachować w niebezpiecznych sytuacjach, na które jesteśmy narażeni każdego dnia. O takich sytuacjach i prawidłowych zachowaniach porozmawiamy na zajęciach.

Poniedziałek, 22.06.2020 r.
Temat: Składniki pogody - utrwalenie wiadomości.

Moi Drodzy, przypomnicie sobie składniki pogody i nazwy przyrządów służących do ich pomiaru. Proszę, skorzystajcie również z poniższego linku:

Poniedziałek, 15.06.2020 r.
Temat: Zdrowy tryb życia.

Na tej lekcji podsumujemy i utrwalimy zdobyte informacje na temat zdrowego trybu życiu.
Skorzystajcie z poniższego linku:

Środa, 10.06.2020 r.

Temat: Powtarzamy i utrwalamy wiadomości.

Moi Drodzy, na dzisiejszych zajęciach przypomnimy sobie najważniejsze informacje z działu 7: Odkrywamy tajemnice życia w wodzie i na lądzie:

-warunki życia w wodzie,
- rzeka i jej mieszkańcy,
- strefy w jeziorze,
- warunki życia na lądzie,
- warstwowa budowa lasu,
- gatunki drzew rosnących w lesie,
- łąka i jej mieszkańcy,
- rośliny i zwierzęta na polu uprawnym.

Wykonajcie zadania z zeszytu ćwiczeń 120-122.

Poniedziałek, 08.06.2020 r.

Temat: Na polu uprawnym.

Moi Drodzy, na dzisiejszej lekcji omówimy sobie rośliny, które mozemy uprawiać w polu. Zapoznajcie się z tematem lekcji w podręczniku s. 198-201, a następnie poogladajcie zdjęcia przedstawiające rośliny i zwierzęta, które możemy spotkać na polu:
Zachęcam również do obejrzenia filmu:
Jako utrwalenie materiału wykonajcie zadania w zeszycie ćwiczeń s.118-119.

Środa, 03.06.2020 r.

Temat: Na łące.

Na łące rosną różne trawy i inne rośliny zielne. Niewielkie zwierzęta znajdują tu schronienie i pożywienie. Aby poznać te organizmy przeczytajcie uważnie tekst w podręczniku na s. 193 - 197, a następnie obejrzyjcie film:
Zapiszcie w zeszycie krótką notatkę:
- Łąka jest zazwyczaj pozbawiona drzew i krzewów.
- Organizmy zamieszkujące łąkę są ze sobą powiązane zależnościami pokarmowymi.
- Wypalanie łąk jest w Polsce zabronione.

Zapoznajcie się z tablicami roślin łąkowych ze stron 194-195. Na ich podstawie rozpoznajcie co najmniej dwie rośliny rosnące na najbliższej łące lub trawniku.
Obejrzyjcie zdjęcia zwierząt, które możecie spotkać na łące:
Wykonajcie w zeszycie ćwiczeń zadania ze stron 116-117.

Poniedziałek, 01.06.2020 r.
Temat: Jakie drzewa rosną w lesie?

Na początek przypomnijcie sobie warstwy lasu:
Następnie zapoznajcie się z tematem w podręczniku s. 187-192, dokładnie przeanalizujcie infografikę przedstawiającą gatunki drzew występująych w Polsce.
Obejrzyjcie dodatkowy materiał-krótkie filmy:

Zapiszcie w zeszycie pod tematem:
W Polsce rosną lasy:
- iglaste (bory) – głównie sosna zwyczajna i świerk pospolity
- liściaste – np. grab zwyczajny, dąb szypułkowy, lipa drobnolistna
- mieszane.

W celu utrwalenia wiadomości wykonajcie w zeszycie ćwiczeń zadania: 3, 4, 5 s. 114-115.

Ważne! Są rośliny, które są bardzo niebezpieczne dla człowieka! Uważaj na nie podczas spacerów. O barszczu Sosnowskiego słyszeli wszyscy. Jednak są także inne, równie niebezpieczne rośliny, które możesz spotkać na spacerze w lesie! Koniecznie zobacz, na co powinno się zwracać uwagę:

Środa, 27.05.2020 r.
Temat: Las ma budowę warstwową
Dzisiaj nauczycie się rozpoznawać pospolite gatunki drzew i krzewów, rosnących w polskich lasach oraz rozróżniać piętra lasu i opisywać panujące w nich warunki.
Zapoznajcie się z tematem lekcji w podręczniku s. 181-186, a także skorzystajcie z e-materiałów:
Zapiszcie w zeszytach notatkę:
• Wiosną w lasach liściastych rośliny runa mają najlepsze warunki życia.
• Jesienią drzewa i krzewy liściaste tracą liście.
• Rodzime drzewa i krzewy iglaste pozostają zielone przez cały rok; jedynym wyjątkiem jest modrzew.
• W warunkach naszego klimatu jest kilka gatunków zimozielonych roślin liściastych.

Następnie wykonajcie ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń s. 110-112.

Poniedziałek, 25.05.2020 r.
Temat: Warunki życia na lądzie.
(proszę zapisać temat w zeszytach)
Na dzisiejszej lekcji dowiecie się w jaki sposób organizmy żyjące na lądzie przystosowały się do zróżnicowanej temperatury, rodzaju podłoża, ilości wody i dostępu światła.

Zapoznajcie się z tematem w podręczniku s. 177-180.
Zwróćcie uwagę na:
· czynniki wpływające na organizmy lądowe;
· w jaki sposób obecność lub brak jakiegoś czynnika ogranicza występowanie organizmów na danym terenie.

Jako notatkę, proszę zapisać pod tematem lekcji: czynniki które wpływają na życie organizmów lądowych.
Następnie wykonajcie ćwiczenia str. 108 i 109 w zeszycie ćwiczeń.

Skorzystajcie również ze strony e-podręczniki, na której znajdziecie wiele ciekawostek:

Środa, 20.05.2020 r.
Temat: Poznajemy warunki życia w jeziorze.
Dzisiaj poznacie strefy życia w jeziorze oraz czynniki warunkujące życie w poszczególnych strefach jeziora.
Zapoznajcie się z tematem lekcji s. 171-176, a także z materiałem na stronie:
Pod tematem lekcji wpiszcie rozwiązania ćwiczeń 1 i 5 z powyższej strony.
Dla łatwiejszego zobrazowania tematu obejrzyjcie film:
Następnie wykonajcie ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń s. 105-106.

Dla chętnych:

Poniedziałek, 18.05.2020 r.
Temat: Z biegiem rzeki.
Zapoznajcie się z tematem lekcji w podręczniku s. 166-170, skorzystajcie również z materiałów zamieszczonych na stronie e-podręczniki:
W zeszycie pod tematem lekcji zapiszcie notatkę:

Odcinki rzeki i organizmy, które w nich występują:

1. ODCINEK GÓRNY:

- woda płynie bardzo szybko, zawiera dużo tlenu, dno kamieniste, wąskie koryto rzeczne

pstrągi, lipienie, kiełż, chruściki, pijawki, zdrojek pospolity (mech)

2. ODCINEK ŚRODKOWY:

woda płynie wolniej niż w biegu górnym, dno pokryte żwirem i gruboziarnistym piaskiem, szersze koryto rzeczne, zakola rzeki

żyworódka, larwy komarów i ważek, okoń, brzana, moczarka, rdestnica, wywłócznik

3. ODCINEK DOLNY:
woda płynie bardzo wolno, dno pokryte drobnoziarnistym piaskiem i mułem, szerokie koryto rzeczne

szczupak, karp, leszcz, płoć, nartnik, pływak żółtobrzeżek, żaby, moczarka, rzęsa, pałka, grzybienie, trzcina,
Następnie wykonajcie ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń str. 103-104.

Środa, 13.05.2020 r.

Temat: Poznajemy warunki życia w wodzie.
Moi Drodzy, dziś poznacie czynniki warunkujące życie w wodzie oraz przystosowania organizmów do życia w tym środowisku. Podczas zapoznania się z tematem w podręczniku s. 162-165 zwróćcie uwagę na:
- opór stawiany przez powietrze i wodę;
- znaczenie opływowego kształtu ciała ryb;
- znaczenie pęcherza pławnego.

Zapoznaj się z informacjami na stronie>>> https://epodreczniki.pl/a/co-pomaga-rybom-plywac/DCfP5vibj

Wykonajcie opisane doświadczenie 1, doświadczenie 2 i doświadczenie 3

Następnie wykonajcie zadanie z karty pracy i prześlijcie do sprawdzenia.


Poniedziałek, 11.05.2020 r.

Temat: Test podsumowujący dział VI Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy.

Środa, 06.05.2020 r.

Temat: Powtórzenie wiadomości z działu VI Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy.

Moi Drodzy, dzisiaj utrwalamy i powtarzamy materiał.
Na teście będą obowiązywały Was wiadomości z tematów ze str. 138-160.
Wykonajcie ćwiczenia powtórzeniowe ze str. 98-99 (zeszyt ćwiczeń).

Wykonaj plakat na temat wybranego Parku Narodowego.
Skorzystaj z dodatkowych źródeł informacji, wybieraj najciekawsze treści.
W Twojej pracy powinny znaleźć się następujące zagadnienia:
• tytuł pracy;
• symbol parku;
• data powołania parku;
• kilka ciekawostek na temat parku;
• zdjęcia najciekawszych okazów flory i fauny parku
• pracę podpisz imieniem i nazwiskiem.

Czas wykonania pracy - do 15.05.2020 r.

Poniedziałek, 04.05.2020 r.

Temat: Obszary i obiekty chronione.

Zapoznajcie się z tematem w podręczniku s. 155-158.
Zwróćcie uwagę na:
- jakie mamy formy ochrony przyrody?
- czym jest ochrona ścisła i czynna?
- jak zachowywać się na obszarze chronionym?
Przeanalizujcie mapkę w podręczniku s. 157 - rozmieszczenie parków narodowych i krajobrazowych w Polsce.
Skorzystajcie również z platformy e-podreczniki:
W zeszycie stwórzcie notatkę w formie schematu, w którym przedstawicie formy ochrony przyrody. Do każdej formy podajcie przykład (w tym celu wykorzystajcie mapę ze str. 157).
Wykonajcie ćwiczenia ze str. 96-97 w zeszycie ćwiczeń.

Jest to ostatni temat z działu Poznajemy krajobraz najbliższej okolicy, dlatego za tydzień 11.05.2020r. (poniedziałek) będziemy pisać test podsumowujący. Proszę się przygotować!

Środa, 29.04.2020 r.

Temat: Krajobraz wczoraj i dziś.
Moi Drodzy, czy zastanawialiście się kiedyś jak wyglądała Wasza miejscowość 100 lat temu? Jak wyglądały zabudowania, drogi? Jeśli nie, to dzisiaj będziecie mieć do tego okazję.
Na początek zapoznajcie się z tematem w podręczniku str. 151-154. Zwróćcie uwagę na to, jak człowiek wpływa na zmianę krajobrazu.

Wykonajcie zadania z karty pracy, a następnie wyślijcie w formie zdjęcia do sprawdzenia.
Zachęcam Was również do obejrzenia filmu, z którego dowiecie się jak wyglądała kiedyś nasza stolica - Warszawa, a jak wygląda teraz:

Poniedziałek, 27.04.2020 r.
Temat: Wody słodkie i słone.
Zapoznajcie się z tematem lekcji w podręczniku str. 147-150. Zwróćcie szczególną uwagę na ilustracje przedstawiające podział wód słodkich: wody stojące i płynące (s. 148-149). Temat ten ro=ówniez znajdziecie na platformie e-podreczniki:
Następnie wykonajcie zadania z karty pracy (nie musicie jej drukować, odpowiedzi możecie zapisać do zeszytu).
Wyślijcie do sprawdzenia w formie zdjęcia na moje prywatne konto na messengerze.

Środa, 22.04.2020 r.

Temat: Czy wszystkie skały są twarde?

Zapoznajcie się z tematem w podręczniku (s. 144-146) oraz z e-materiałem:
Naszą lekcje możecie również obejrzeć na youtubie:
Następnie wykonajcie ćwiczenia ze str. 90-91 w zeszycie ćwiczeń.

Poniedziałek, 20.04.2020 r.

Temat: Ukształtowanie terenu - formy wklęsłe i wypukłe.

Zapoznajcie się z tematem w podręczniku s. 141-143.
  • W zeszycie napiszcie notatkę dotyczącą form terenu w formie schematu.
Wykonajcie ćw. ze str.88-89 w zeszycie ćwiczeń.

Środa, 15.04.2020 r.

Temat: Co to jest krajobraz?

Moi Drodzy rozpoczynamy kolejny dział, w którym będziemy poznawać krajobraz, jego rodzaje i elementy.
Zapoznajcie się z tematem w podręczniku s. 138-140, a także z e-materiałem na stronie epodreczniki.pl:
Do zeszytu wpiszcie ćwiczenie 1 z tej strony, a następnie stwórzcie notatkę na temat rodzajów krajobrazu (forma notatki dowolna).
  • Dla utrwalenia wiadomości wykonajcie ćwiczenia w zeszycie ćwiczeń s. 86-87.

WIOSENNA PRZERWA ŚWIĄTECZNA od 9 do 14 kwietnia 2020 r.


Środa, 08.04.2020 r.

Temat: Jak dużo wiesz o zdrowym trybie życia? - test wiedzy.

Poniedziałek, 06.04.2020 r.

Temat: Powtórzenie wiadomości dotyczących zdrowego stylu życia.

Moi Drodzy, w załączniku znajdziecie pytania, które moga pojawić się na teście. Proszę je przeanalizować, a wspólnie omówimy je podczas zajęć.

Środa, 01.04.2020 r.

Temat: Uzależnienia są groźne.
(Proszę zapisać temat lekcji w zeszycie.)
  • Przeczytajcie i przeanalizujcie temat w podręczniku, s. 130-134.
WAŻNE!
  • Zwróćcie szczególną uwagę, jak niektóre używki (głównie alkohol i papierosy) wpływają na niektóre narządy organizmu,
Uważnie prześledźcie "Krok po kroku" - Jak postępować asertywnie (podręcznik s. 133).
Opracujcie i zapiszcie pod tematem lekcji notatkę, odpowiadając na następujące pytania:
- Co to jest uzależnienie?
- Od czego można się uzależnić?
- Czym jest asertywność?
  • Wykonajcie ćwiczenia w ćwiczeniówce s. 81-82.
Dla chętnych:
Zapoznajcie się z materiałem na stronie e-podreczniki i wykonajcie ćwiczenia utrwalające materiał:


Poniedziałek, 30.03.2020 r.

Temat: Jak sobie radzić w niebezpiecznych sytuacjach.

Moi Drodzy, kontynuujemy omawianie ostatniego tematu dotyczącego niebezpiecznych sytuacji, jakie mogą nas spotkać.
  • Zapoznajcie się z drugą częścią tematu: s. 128-129 (podręcznik).
  • Wykonajcie ćw 6 i 7 s. 80 (ćwiczeniówka).
Przesyłam również prezentacje, która pozwoli Wam utrwalić materiał:

Kliknij>>> PREZENTACJA


Środa, 25.03.2020 r.

Temat: Jak sobie radzić w niebezpiecznych sytuacjach?

Moi Drodzy! Codziennie przebywamy w miejscach, w których może się zdarzyć sytuacja zagrażająca naszemu życiu i zdrowiu. Taka sytuacja może mieć miejsce w domu, w szkole, na ulicy, po prostu wszędzie. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć jak postępować w przypadku zagrożenia. Temat ten jest bardzo obszerny, dlatego podzielimy sobie go na dwie części. Pierwsza część będzie obejmowała treści od str. 124 do 127 w podręczniku - niebezpieczne zjawiska pogodowe, jadowite zwierzęta i trujące rośliny.
  • Podaję Wam również link do strony e-podręczniki, gdzie znajdziecie ciekawostki dotyczące naszego tematu:
Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/niebezpieczne-miejsca/D6q9lsjls

Proszę wykonać ćwiczenia ze str. 78-79 w ćwiczeniówce.


Poniedziałek, 23.03.2020 r.

Moi Drodzy! Dzisiaj powtórzcie sobie temat związany z chorobami (podręcznik s. 119-123). 

Przesyłam Wam również link do strony e-podręczniki, dzięki której utrwalicie wiadomości dotyczące tematu. 

W zeszycie wykonajcie zadanie 3 s. 123 (podręcznik).

Temat: Choroby zakaźne i pasożytnicze.

Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/zdrowie-i-choroba/DXknB4VZ7

Piątek. 13.03.2020 r.

Proszę przeczytać i przeanalizować następujące tematy:

1. Jak sobie radzić w niebezpiecznych sytuacjach? (podręcznik 124-129)

- ćwiczeniówka s. 78-79

2. Uzależnienia są groźne (podręcznik 130-134)

- ćwiczeniówka s. 81-82
13-06-2020, Ewa Cichoń
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.