Środa, 24.06.2020 r.
Temat: Środowisko naturalne regionu, w którym mieszkam.
Moi Drodzy, na zajęciach porozmawiamy o cechach środowiska naturalnego naszego regionu.
Środa, 10.06.2020 r.
Temat: Poznaję moją „małą ojczyznę”.
Moja miejscowość – moja „mała ojczyzna”.
Moi Drodzy, na zajęciach porozmawiamy o obiektach charakterystycznych i decydujących o atrakcyjności naszych miejscowości.
Na podstawie różnych źródeł informacji spróbujemy dowiedzieć się jak najwięcej o swojej miejscowości: skąd pochodzi nazwa, co warto zobaczyć, gdzie możemy odpocząć aktywnie i biernie.
Czwartek, 04.06.2020 r.
Temat: Poznaję region, w którym mieszkam.
Zaprojektuj podróż po Twoim regionie, pomoże Ci w tym instrukcja w podręczniku str. 203-205.
1. Poszukaj w dostępnych źródłach wiadomości o najciekawszych pod względem turystycznym miejscach znajdujących się w gminie Staszów.
2. Ustal trasę podróży, czas trwania i środki lokomocji (pieszo, rower, samochód).
3. Ustal, gdzie można zatrzymać się na posiłek i ewentualny nocleg.
Środa, 03.06.2020 r.
Temat: Test podsumowujący dział VII "Relacje między elementami środowiska geograficznego".
Czwartek, 28.05.2020 r.
Temat: Powtórzenie wiadomości z działu VII Relacje między elementami środowiska geograficznego.
Moi Drodzy, bardzo proszę przygotować się do testu podsumowującego dział VII, który napiszecie w środę 03.06.2020r. Powtórzcie materiał z podręcznika s. 170-194.
Wykonajcie zadania powtórzeniowe str. 195-196 - rozwiązania zapiszcie w zeszycie.
Środa, 27.05.2020 r.
Temat: Walory przyrodnicze Pobrzeża Bałtyku i Małopolski.
Moi Drodzy, na dzisiejszych zajęciach postaramy się odpowiedzieć na pytanie: czy Polska jest krajem atrakcyjnym turystycznie. Podamy również argumenty świadczące o pozytywnym wpływie turystyki na rozwój gospodarczy oraz o jej negatywnym wpływie na środowisko przyrodnicze. Szczegółowo omówimy walory przyrodniczych wybrzeża Bałtyku oraz dziedzictw kulturowe Małopolski.
Zapoznajcie się z materiałem w podręczniku str. 190-193, a także obejrzyjcie film na ten temat:
zapoznajcie się również z e-materiałem:
Praca domowa:
Na podstawie podręcznika i innych dostępnych źródeł zaplanuj trzydniową wycieczkę dla swojej rodziny po wybranym regionie (Małopolska lub wybrzeże Bałtyku). Wypisz konkretnie miejscowości, które będziecie zwiedzać i gdzie nocować. Rozpisz godziny zwiedzania i posiłków, a przede wszystkim uwzględnij walory przyrodnicze i kulturowe regionu.
Czwartek, 21.05.2020 r.
Temat: Wpływ transportu na rozwój przemysłu i usług.
Na dobry początek proszę, przypomnijcie sobie jakie mamy rodzaje transportu. Następnie zapoznajcie się z treścią tematu w podręczniku str.187-189. Pod tematem lekcji zredagujcie notatkę, w której odpowiecie na następujące pytania:
- Co to są firmy spedycyjne i centra logistyczne?
- Jak rozwój sieci transportowej wpływa na lokalizację zakładów przemysłowych i usługowych?
- Dlaczego jedno z największych centrów logistycznych i handlowo- rozrywkowych powstało w Bielanach Wrocławskich?
- Jaka jest rola transportu morskiego w Trójmieście?
- Wyjaśnij, w jaki sposób transport wpływa na rozwój działalności gospodarczej.
Następnie wykonajcie zadania z karty pracy i prześlijcie do sprawdzenia.
Środa, 20.05.2020 r.
Temat: Wpływ zmian politycznych i gospodarczych po 1989 roku na strukturę zatrudnienia.
Przypomnijcie sobie wiadomości na temat struktury zatrudnienia w poszczególnych sektorach gospodarki - wykres str.108. Następnie zapoznajcie się z tematem lekcji w podręczniku s. 184-186, a także możecie jej wysłuchać na stronie:
Szczególną uwagę zwróćcie na:
- cechy gospodarki centralnie sterowanej i gospodarki rynkowej;
- zmiany, jakie zaszły w strukturze produkcji przemysłowej w aglomeracji łódzkiej i konurbacji katowickiej po 1989 roku.
Przeanalizujcie wykres - struktura zatrudnienia str. 186.- wykazanie różnic w strukturze zatrudnienia w 2 aglomeracjach.
Aby lepiej zrozumieć temat, skorzystajcie z udostępnionych materiałów:
Następnie wykonajcie zadania z zeszytu ćwiczeń s. 112-113.
Czwartek, 14.05.2020 r.
Temat: Wpływ migracji na strukturę demograficzną wsi.
Zapoznaj się z informacjami w podręczniku str. 181-183
Porównajcie mapki dotyczące województwa zachodniopomorskiego i podlaskiego (zmiany w zaludnieniu), a następnie przeanalizujcie mapę i wykres na s. 183.
Wykonajcie zadania z karty pracy i prześlijcie do sprawdzenia.
Środa, 13.05.2020 r.
Temat: Rozwój dużych miast a zmiany w strefach podmiejskich.
Zapoznajcie się z tematem lekcji s. 178-180, a także filmem na YouTube:
Zwróćcie uwagę na: największe miasta Polski, przyczyny migracji z miast do stref podmiejskich oraz zmiany jakie zachodzą w zagospodarowaniu terenem.
Następnie zastanówcie się i wypiszcie 3 powody, dla których wielu mieszkańców dużych miast przenosi się na tereny podmiejskie.
Wykonajcie ćwiczenia s. 108-109 w zeszycie ćwiczeń.
Czwartek, 07.05.2020 r.
Temat: Co decyduje o wykorzystaniu poszczególnych źródeł energii?
We współczesnym świecie energia elektryczna odgrywa bardzo ważną rolę. Niemal każdy człowiek codziennie z niej korzysta i nie wyobraża sobie bez niej funkcjonowania. Istotną rolę odgrywa również energia cieplna, z której również korzystamy codziennie (ciepła woda w kranach, ciepłe kaloryfery w zimie). Rozwój gospodarczy i technologiczny skutkuje rosnącym zapotrzebowaniem na energię, toteż stale musimy myśleć o nowych jej źródłach. Przed Wami kilka zadań:
1. Zapoznajcie się z tematem ze stron 175 -177.
2. Zapiszcie temat w zeszycie i stwórzcie krótką notatkę:
- źródła z jakich pozyskuje się energię,
- czynniki wpływające na energetykę w województwie łódzkim i pomorskim.
3. Wykonajcie zadania z karty pracy (możecie ją wydrukować i wkleić do zeszytu lub zapisać odpowiedzi w zeszycie).
4. Zwróćcie uwagę na mapy w podręczniku s.176 - przedstawiające warunki wiatrowe i słoneczne w Polsce. Na zajęciach postaramy się ocenić, czy warunki przyrodnicze występujące w naszym województwie, sprzyjają rozwojowi energetyki wiatrowej i słonecznej.
Środa, 06.05.2020 r.
Temat: Ochrona przeciwpowodziowa a występowanie i skutki powodzi.
Zapoznajcie się z tematem lekcji w podręczniku s. 170-174, a następnie obejrzyjcie filmy dotyczące przyczyn i skutków występowania powodzi:
W zeszycie pod tematem lekcji zapiszcie notatkę odpowiadając na pytania - prześlijcie do sprawdzenia w formie zdjęcia.
1. Które obszary są zagrożone powodzią w Polsce?
2. Jak zabezpieczyć kraj przed powodziami? (Metody ochrony przeciwpowodziowej).
3. Jak budowa sztucznych zbiorników wpływa na występowanie powodzi?
Wykonajcie ćwiczenia s. 104 w zeszycie ćwiczeń.
Czwartek, 30.04.2020 r.
Temat: Test podsumowujący dział V Usługi w Polsce.
Środa, 29.04.2020 r.
Temat: Powtórzenie wiadomości o usługach i zanieczyszczeniu środowiska w Polsce.
Moi Drodzy, przypomnijcie sobie wiadomości dotyczące usług w Polsce (tematy od str.148 do str.168).
Zwróćcie uwagę na główne źródła zanieczyszczeń w Polsce i ich skutki dla środowiska (str. 164-168)
Wykonajcie zadania ze str, 162 i 168. Rozwiązania wyślijcie w formie zdjęcia na moje prywatne konto na mesengerze.
Czwartek, 23.04.2020 r.
Temat: Zanieczyszczenie środowiska przyrodniczego Polski.
1.Źródła zanieczyszczeń środowiska przyrodniczego.
2. Skutki zanieczyszczenia środowiska.
Zapoznajcie się z informacjami w podręczniku str.164-167. Pomocna w zrozumieniu może być platforma e- podręczniki:
Tylko część 1. Dlaczego chronimy przyrodę i jak to robimy?
Po zapoznaniu się wykonajcie zadanie 3 str.167 z podręcznika i ćw. 1.-3 s. 102-103 (zeszyt ćwiczeń).
Dla chętnych zad.2 str.167 z podręcznika
Środa, 22.04.2020 r.
Temat: Handel w Polsce.
1.Bilans handlu zagranicznego
a) eksport
b) import
2.Z kim i czym handlujemy?
3.Sukcesy polskich firm zagranicą
Na podstawie informacji z podręcznika str. 158-160 i portalu e-szkoła
Napisz krótką notatkę na temat handlu Polski:
- wyjaśnij pojęcia eksport, import, saldo bilansu handlu zagranicznego,wymień po 3 przykłady produktów jakie Polska eksportuje i importuje, i z jakich państw.
Wykonaj ćw. 1 i 2 s. 98 (zeszyt ćwiczeń)
Dla chętnych: zad.3 str.160 z podręcznika
Czwartek, 16.04.2020 r.
Temat: Walory turystyczne Polski.
Moi Drodzy, przeczytajcie i przeanalizujcie temat z podręcznika s. 153-157. Następnie wysłuchajcie audycji dotyczącej turystyki w Europie:
Skorzystajcie ze strony e-podreczniki:
Praca domowa:
Wpiszcie do tabeli walory turystyczne twojego regionu. Następnie dokonajcie w zeszycie oceny jego atrakcyjności turystycznej na tle kraju. Wyślijcie do sprawdzenia jako zdjęcie na Messengera lub e-mail: eszymanska88@wp.pl
Walory turystyczne ….............
|
Walory wypoczynkowe
|
Walory krajoznawcze
|
Dla aktywnych
|
Dla biernych
|
przyrodnicze
|
kulturowe
|
|
|
|
Środa, 15.04.2020 r.
Temat: Rodzaje usług. Transport i łączność.
Moi Drodzy, przez kilka najbliższych lekcji zajmiemy się rozwojem usług w Polsce. Waszym zadaniem będzie dokładne zapoznanie się z tematem (podręcznik s. 148-152) oraz wiadomościami zamieszczonymi w załączniku.
Zwróćcie uwagę na rodzaje transportu i jego wpływ na jakość życia mieszkańców oraz gospodarkę.
- W tym celu przeanalizujcie tabelkę ze str. 152.
- Pod tematem lekcji zapiszcie zadanie 2 s. 152.
Skorzystajcie również ze stron e-podreczniki:
WIOSENNA PRZERWA ŚWIĄTECZNA od 9 do 14 kwietnia 2020 r.
Środa, 08.04.2020 r.
Temat: Rozwój rolnictwa i przemysłu w Polsce - test wiedzy.
Środa, 01.04.2020 r., Czwartek, 02.04.2020 r.
Temat: Powtarzamy i utrwalamy wiadomości o rolnictwie i przemyśle Polski.
(temat zapisujemy w zeszycie)
Moi Drodzy! To jest lekcja na dwa dni, bardzo proszę dokładnie powtórzyć materiał z działu 4: Rolnictwo i przemysł Polski.
- Zwróćcie szczególną uwagę na:
- przyrodnicze i pozaprzyrodnicze warunki rozwoju rolnictwa;
- najważniejsze rośliny uprawiane w Polsce i ich rozmieszczenie;
- główne zwierzęta hodowlane w naszym kraju;
- czynniki wpływające na rozmieszczenie hodowli bydła w Polsce;
- na czym polegała restrukturyzacja polskiego przemysłu na przełomie lat 80. i 90. XX w.;
- zmiany w strukturze produkcji przemysłowej;
- czym jest OZE;
- lokalizację najważniejszych elektrowni w naszym kraju;
- miasta, w których znajdują się njważniejsze porty morskie;
- czynniki, które wpływają na rozwój gospodarki morskiej w Polsce.
- Aby dobrze utrwalić materiał wykonajcie zadania z karty pracy i wyślijcie do sprawdzenia (zdjęcie na komunikator Messenger lub e-mail: eszymanska88@wp.pl).
Kartę pracy nie musicie drukować - odpowiedzi możecie zapisać w zeszycie.
Przesyłam również link do strony, na której znajdziecie podsumowanie najważniejszych informacji dotyczących gospodarki naszego kraju:
Czwartek, 26.03.2020 r.
Drodzy Uczniowie! Dzisiaj zajmiemy się kolejnym tematem:
Temat: Gospodarka morska.
Przeczytajcie temat w podręczniku s. 142-144.
- Wykonajcie ćwiczenia w ćwiczeniówce dotyczące tego tematu.
Przesyłam również link do strony e-podreczniki. Znajdziecie tam ciekawe ćwiczenia interaktywne, które pomogą Wam utrwalić materiał:
Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/gospodarka-morska/D2ODFx1ux
Środa, 25.03.2020 r.
Temat: Energetyka w Polsce.
Proszę przeczytać i przeanalizować temat z podręcznika str. 138-141, a także ze strony e-podręczniki
- Ze strony e-podreczniki wykonajcie również polecenie, które zaczyna się następująco:
Polecenie 14.1
Wypełnij tabelę. Wpisz krótkie notatki opisujące główne cechy poszczególnych źródeł energii w Polsce
W czwartek skonsultujemy się i porozmawiamy o Waszych odpowiedziach.
Proszę przeczytać i przeanalizować następujące tematy:
1. Zmiany w polskim przemyśle (s. 134-137)
Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/zmiany-w-przemysle-polski/DKjGKWrpH
zad. 2 s. 137
2. Energetyka (podręcznik 138-141)
Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/zmiany-w-przemysle-polski/DKjGKWrpH
Kliknij>>> https://epodreczniki.pl/a/alternatywne-zrodla-energii/D18IvCUKm
3. Gospodarka morska (podręcznik 142-144)