Środa, 24.06.2020 r.
Temat: Książka - mój przyjaciel.
Moi Drodzy, na zajęciach porozmawiamy o Waszych preferencjach czytelniczych. Podam również lektury, które będziemy omawiać w klasie VII.
Wtorek, 23.06.2020 r.
Temat: Zwyczajne cuda - poznajemy wiersz Wisławy Szymborskiej "Jarmark cudów".
Dziś poznamy wiersz noblistki - Wisławy Szymborskiej. Utwór ten pozwoli nam spojrzeć na świat trochę inaczej, uważniej niż do tej pory. Wiersz znajduje się w podręczniku na stronie 292, ale na zajęciach będziemy pracować w oparciu o polecenia zawarte w prezentacji interaktywnej:
Poniedziałek, 22.06.2020 r.
Temat: Jak się odnaleźć w ortograficznej dżungli?
Moi Drodzy, na zajęciach przypomnimy sobie wszystkie zasady ortograficzne, które poznaliście do tej pory. Pomogą nam w tym informacje zawarte w podręczniku na str. 312-315. Następnie będziemy wykonywać zdania z zeszytu ćwiczeń s. 97-100.
Piątek, 19.06.2020 r.
Temat: Jak akcentować wyrazy? Jak intonować zdania?
Moi drodzy, zapoznajcie się z "Nową wiadomością" ze str. 310 i 311. Następnie będziemy wykonywać zadania w zeszycie ćwiczeń str. 69-70.
Poniedziałek, 15.06.2020 r.
Temat: Jak rozróżnić głoski ustne i nosowe.
Moi Drodzy, zapoznajcie się z wiadomością dotyczącą podziału głosek na ustne i nosowe w podręczniku na str. 308. Następnie wykonajcie zad. 5 i 8 s. 308-309.
Skorzystajcie również z materiałów na stronie e-podreczniki:
Do zeszytu wpiszcie odpowiedzi do zadań 6, 7 i 8 z powyższej strony.
Środa, 10.06.2020 r.
Temat: Jak rozróżnić głoski dźwięczne i bezdźwięczne oraz ustne i nosowe?
Moi Drodzy, na dzisiejszej lekcji poznacie podział głosek. Zapoznajcie się z informacjami w podręczniku - Nowa wiadomość str. 307 i 308. Następnie wykonamy zadania ze str. 308 i 309.
Praca domowa: ćw. 2, 4, 5 i 7 s. 66-68 (zeszyt ćwiczeń).
Wtorek, 09.06.2020 r.
Temat: Jak wymawiamy, jak słyszymy, jak piszemy?
Moi Drodzy, przypomnimy sobie wiadomości na temat liter, głosek i sylab, a także spółgłosek miękkich i twardych - Przypomnienie s. 305-306.
Poznacie również różne funkcje litery "i" w wyrazach - Nowa wiadomość s. 307.
Na zajęciach omówimy zadania 1.-5. s. 305-307 (podręcznik).
Następnie wykonacie zadania utrwalające z zeszytu ćwiczeń s. 63-64.
Poniedziałek, 08.06.2020 r.
Temat: Jak napisać list oficjalny?
Moi Drodzy, nadal ćwiczymy umiejętności redaktorskie - piszemy list oficjalny.
Pomogą Wam w tym wskazówki i schemat umieszczone na poniższej stronie:
Na zajęciach skorzystamy ze strony e-podręczniki:
Następnie wykonamy zadania 1, 2, 3, 5 s. 300-301 (podręcznik).
Praca domowa: zad. 7 s. 301. (podręcznik)
Piątek, 05.06.2020 r.
Temat:Test podsumowujący dział VI "A było to dobre".
Czwartek, 04.06.2020 r.
Temat: Jak napisać list oficjalny?
Moi Drodzy, zapoznajcie się z informacjami w podręczniku s. 299, a następnie przeanalizujcie przykładowy list oficjalny. zwróćcie uwagę na budowę i stałe elementy listu.
Następnie wykonujemy zadania z zeszytu ćwiczeń str. 142-144 oraz zad. 7 str. 301 podręcznik.
Środa, 03.06.2020r.
Temat: Czas na podsumowanie.
Moi Drodzy, kończymy dział związany z przypowieściami i mitami. Proszę przeanalizować pojęcia, które powinniście znać - podręcznik str. 288.
Następnie rozwiązujemy ćwiczenia 1.-11. str. 289-290. Odpowiedzi zapisujemy w zeszycie.
Wtorek, 02.06.2020 r.
Temat: Podsumowanie pracy z lekturą "Sposób na Alcybiadesa".
Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.
Poniedziałek, 01.06.2020 r.
Temat: Los spłatał figla, czyli o skutkach Sposobu.
Moi Drodzy, kontynuujemy rozważania nad lekturą. Podobnie jak na wcześniejszych lekcjach, będziemy rozwiązywać zadania z załącznika.
Środa - Czwartek - Piątek, 27.05-29.05.2020 r.
Temat: Spotkanie z lekturą - Edmund Niziurski "Sposób na Alcybiadesa".
Moi Drodzy, przez kilka najbliższych lekcji zajmiemy się omówieniem lektury "Sposób na Alcybiadesa". Materiały do zajęć znajdziecie w załącznikach. Poszczególne zadania będziemy omawiać i wykonywać podczas zajęć on-line, dlatego bardzo Was proszę o obecność.
Wtorek, 26.05.2020 r.
Temat: Jak dobrze znasz historie biblijne? Piszemy test podsumowujący znajomość przypowieści biblijnych.
Poniedziałek, 25.05.2020 r.
Temat: Jak rozpoznać typy zdań złożonych współrzędnie?
Zapoznajcie się z Nowa wiadomością na s. 286, a także z materiałem na stronie:
W zrozumieniu tematu pomoże nam film umieszczony na platformie YouTube:
Następnie wykonamy pisemnie zadania 2, 3, 4, 5 s. 287.
Piątek, 22.05.2020 r.
Temat: Jak rozpoznać typy zdań złożonych współrzędnie?
Zapoznajcie się z Nowa wiadomością na s. 286 - przeczytajcie wszystko bardzo uważnie.
W zrozumieniu tematu pomoże nam film umieszczony na platformie YouTube:
Następnie wykonajcie pisemnie zadania 2, 3, 4, 5 s. 287.
We wtorek 26 maja napiszemy krótki sprawdzian dotyczący wybranych tematów z działu 6: "Stworzenie świata", motywy biblijne, przypowieści biblijne, które poznaliśmy oraz mitów - mit o Prometeuszu, mit o Orfeuszu, wiersz "Odys", W świecie mitów. Proszę sobie przypomnieć treści tekstów literackich oraz wiadomości ze str. 248-249, cechy mitu jako gatunku literackiego oraz definicję mitologii (str. 258), wiadomości o Odysie (str. 264) oraz wiadomości o bogach i bohaterach (str. 266-267). W poniedziałek 25 maja powtórzymy najważniejsze informacje.
Czwartek, 21.05.2020 r.
Temat: Jak rozpoznać zdania złożone współrzędnie i podrzędnie? (ciąg dalszy)
Moi Drodzy, nadal zajmujemy się zdaniami złożonymi współrzędnie oraz podrzędnie. Obowiązują nas treści w podręczniku s. 283-285.
Na zajęciach będziemy wykonywać ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń s.60-62.
Wtorek, 19.05.2020 r., Środa, 20.05.2020 r.
Temat: Jak rozpoznać zdania złożone współrzędnie i podrzędnie?
Na początku przypomnijcie sobie co to jest: wypowiedzenie, zdanie, orzeczenie, spójnik.
Zapoznajcie się z informacjami w podręczniku str. 283, a następnie wyjaśnijcie pisemnie w zeszycie czym jest:
- zdanie złożone podrzędnie,
- zdanie złożone współrzędnie.
Wykonajcie ćw. 6, 7 i 8. - str. 284 i 285.
Przeczytajcie nową wiadomość na str. 285. i zapoznajcie się z podanym materiałem:
Na stronie epodręczniki zróbcie ćwiczenia interaktywne 1,2,3. Natomiast do zeszytu przedmiotowego wpiszcie ćwiczenia 4 i 5.
Następnie wykonajcie ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - str. 56 - 60.
Poniedziałek, 18.05.2020 r.
Temat: Zagraniczni goście w naszym języku. Pisownia wyrazów obcych.
Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.
Piątek, 15.05.2020 r.
Temat: Weźmy to w nawias.
Moi Drodzy, na dzisiejszej lekcji poznacie zasady używania kolejnego znaku interpunkcyjnego jakim jest nawias.
Odczytajcie informacje o nawiasie: „Nowa wiadomość” ze strony 277 i je zapamiętajcie.
Następnie odszukajcie w słowniku internetowym znaczenia następujących związków frazeologicznych i wpiszcie je do zeszytu: nawiasem mówiąc, wziąć w nawias i poza nawiasem.
Wykonajcie w zeszycie zad.3. s.277(podręcznik) oraz zadania z zeszytu ćwiczeń s. 109-110.
Zachęcam Was również do sprawdzenia swojej wiedzy i wykonania zadań utrwalających:
Czwartek, 14.05.2020 r.
Temat: Czy potrzebne są zasady? Brandon Mull "Baśniobór" (fragmenty).
Przed przeczytaniem fragmentu powieści w podręczniku zachęcam Was do obejrzenia recenzji serii książek Brandona Mulla "Baśniobór":
Następnie zapoznajcie się z fragmentem powieści "Baśniobór" str. 272-274.
W zeszycie zapiszcie notatkę, która będzie zawierać odpowiedzi na następujące pytania:
- do czego są potrzebne zasady?
- po co je stosujemy?
- w jakich sytuacjach ich używamy?
- co to znaczy, że ktoś łamie ustalone zasady? (np. podczas gry zespołowej).
Przeczytajcie informacje ze strony 275 "Wśród ludzi" i odpowiedzcie w zeszycie na pytanie:
Jak wyglądałoby codzienne życie w świecie, w którym nie ma żadnych zasad?
Środa, 13.05.2020 r.
Temat: Piszemy opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub przypowieści.
Moi Drodzy, Waszym zadaniem jest napisanie opowiadania twórczego na podstawie poznanego mitu lub przypowieści. Przed przystąpieniem do pracy zapoznajcie się ze wskazówkami w załączniku oraz w podręczniku s. 269. Prace proszę napisać na komputerze i wysłać na mój adres eszymanska88@wp.pl do piątku 15.05.2020r.
Możecie skorzystać również ze strony e-podreczniki:
Wtorek, 12.05.2020 r.
Temat: Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie mitu lub przypowieści.
Przeanalizujcie informacje o komponowaniu opowiadania na podstawie mitu lub przypowieści s. 269.
Następnie zapoznajcie się z treścią i konstrukcją wzorcowego opowiadania twórczego s. 270.
W zeszytach zapiszcie odpowiedzi do zadań 3 i 6 s. 271, a w zeszycie ćwiczeń uzupełnijcie ćwiczenia 2, 6 i 7 s. 137 i 140.
Poniedziałek, 11.05.2020 r.
Temat: Mitologiczni bohaterowie.
Przeczytajcie informacje z podręcznika ze str. 266 i 267, a następnie wykonajcie zadanie z karty pracy.
Przypomnijcie sobie treść mitów z klasy V: Mit o Heraklesie, Dedalu i Ikarze, Demeter i Persefonie, Syzyfie oraz Tezeuszu i Ariadnie.
Piątek, 08.05.2020 r.
Temat: W poszukiwaniu własnej Itaki. Leopold Staff "Odys".
Moi Drodzy, proszę zapoznać się z informacją w podręczniku s. 264 "Kilka słów o bohaterze", a następnie przeczytać wiersz Leopolda Staffa "Odys" s. 264-265.
Następnie wykonajcie zadania 1, 2, 3 i 6 s. 265.
Wyjaśnijcie znaczenie związków frazeologicznych: schodzić na manowce, zwodzić/sprowadzać na manowce.
Podczas zajęć skporzystamy z platformy e-podreczniki:
Dla chętnych:
Jeśli zainteresowała Was historia Odysa, to możecie poznać ją w całości na podanej stronie:
Czwartek, 07.05.2020 r.
Temat: Siła muzyki.
Materiały do zajęć znajdują się w załączniku.
Środa, 06.05.2020 r.
Temat: O wielkiej sile miłości - historia Orfeusza i Eurydyki.
Moi Drodzy, proszę zapoznać się z treścią mitu o Orfeuszu i Eurydyce s. 260-263.
Następnie uzupełnijcie notatkę:
Mit o Orfeuszu i Eurydyce to historia o ....
W imię miłości Orfeusz.....
Opowieść uczy, że najważniejszą wartością w życiu jest....
Wykonajcie ćwiczenia 1-5 s.263. Zadbajcie o czytelne pismo i ortografię!
Wtorek, 05.05.2020 r.
Temat: Prometeusz - zbawca ludzkości.
Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.
Poniedziałek, 04.05.2020 r.
Temat: Lekcja o roztropności... Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych.
Zapoznajcie się z tekstem przypowieści - podręcznik s. 255-256. Następnie zastanówcie się nad pytaniami zawartymi w zadaniach 1 i 2 s. 256.
Zapiszcie po sześć synonimów do słów: roztropny i nierozsądny. Możecie skorzystać ze słownika wyrazów bliskoznacznych.
Wykonajcie poniższe zadania:
- Zapiszcie kto brał udział w wydarzeniach oraz podaj informacje o czasie i miejscu wydarzeń.
- Zredagujcie plan wydarzeń przedstawionych w przypowieści.
- Jak oceniacie postępowanie bohaterek? Napiszcie na ten temat kilka zdań:
Moim zdaniem panny roztropne postąpiły....
Panny nierozsądne zachowały się....
- Sformułujcie przesłanie płynące z Przypowieści o pannach roztropnych i nierozsądnych. Uwzględnij przenośne znaczenie oliwy.
Czwartek, 30.04.2020 r.
Temat: Test podsumowujący dział V Na skrzydłach fantazji.
Środa, 29.04.2020 r.
Temat: Lekcja o talentach i roztropności.
Wtorek, 28.04.2020 r.
Temat: "…A bliźniego swego jak siebie samego...''. Nauka płynąca z przypowieści Miłosierny Samarytanin.
Poniedziałek, 27.04.2020 r.
Temat: Ukryte znaczenie przypowieści o siewcy.
Moi Drodzy przez najbliższe dni będziemy zajmować się przypowieściami, czyli utworami które oprócz znaczenia dosłownego posiadają głębszy sens. Materiały do poszczególnych lekcji znajdziecie w załącznikach.
Piątek, 24.04.2020 r.
Temat: Oddziaływanie Biblii na świadomość i kulturę.
Biblia odgrywa bardzo wielką rolę w naszym życiu i kulturze. Jak to się dzieje, że Biblia zwana też Pismem Świętym, mimo upływu setek lat nadal jest aktualna? Odpowiedź na to pytanie poznacie po dzisiejszych zajęciach :)
Czwartek, 23.04.2020 r.
Temat: Zapiski Adama i Ewy.
Moi Drodzy, dzisiaj troszkę humoru. Omówimy fragment utworu Marka Twaina, który w humorystyczny sposób opisał pierwsze dni na ziemi pierwszych ludzi. Materiał do zajęć znajdziecie w załączniku.
Środa, 22.04.2020 r.
Temat: W raju.
Moi Drodzy, nadal zostajemy w kręgu Biblii. Zajmiemy się utworem Anny Kamieńskiej „Książka nad książkami”, która opowiada właśnie o tej Najważniejszej Księdze.
Wtorek, 21.04.2020 r.
Temat: Po co Bóg stworzył człowieka?
Moi Drodzy, kontynuujemy naszą opowieść o Biblii. Tym razem omówimy wiersz Joanny Kulmowej "Człowiek żeby patrzył".
Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku :)
Poniedziałek, 20.04.2020 r.
Temat: Kosmogonia biblijna – świat stworzony przez Boga.
Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.
Piątek, 17.04.2020 r.
Temat: Piszemy opowiadanie twórcze na podstawie legendy.
Materiały do zajęć znajdują się w załączniku.
Czwartek, 16.04.2020 r.
Temat: Czas na powtórkę – podsumowanie rozdziału V.
Moi Drodzy, powtarzamy wiadomości z rozdziału V: podręcznik strona 235 – 236. Proszę zapoznać się z tekstem i wykonać ćwiczenia.
Środa, 15.04.2020 r.
Temat: Jeszcze słówko o związkach wyrazowych.
Moi Drodzy, nadal ćwiczymy rozpoznawanie związków wyrazowych i ich rodzajów. Przypomnijcie sobie wiadomości na ten temat (podręcznik s. 229-231). Przesyłam Wam link do lekcji o rodzajach związków wyrazowych:
Podczas zajęciach on-line będziemy rozwiązywać quizy i zadania.
WIOSENNA PRZERWA ŚWIĄTECZNA od 9 do 14 kwietnia 2020 r.
Środa, 08.04.2020 r.
Temat:Jak mówimy, jak piszemy? Trudne głoski nosowe.
Proszę zapoznać się z wiadomościami z podręcznika na stronie 204-206 (Przypomnienie i nowa wiadomość)
- W zeszycie proszę wpisać zadanie 11 s. 207. oraz wykonać ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń s. 90-91.
Temat: Gdzie postawić przecinek?
Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.
Poniedziałek, 06.04.2020 r.
Temat: Jak się łączą wyrazy w zdaniach, czyli o związkach składniowych.
Materiały do zajęć znajdziecie w załączniku.
Piątek, 03.04.2020 r.
Temat: Związki wyrazowe w zdaniach.
Moi Drodzy, ze względów gramatycznych i znaczeniowych wyrazy w zdaniu łączą się w związki składniowe, wśród których jest wyraz nadrzędny (określany) i wyraz podrzędny (określający). Dziś poznacie te związki i ich rodzaje.
- Proszę zapoznać się z materiałem w załączniku.
Kliknij>>> ZAŁĄCZNIK
Czwartek, 02.04.2020 r.
Temat: Środki stylistyczne w utworach - przypomnienie i utrwalenie wiadomości.
Moi Drodzy, Waszym zadaniem będzie przypomnienie i utrwalenie wiadomości dotyczących środków stylistycznych.
- Wykonajcie zadania z karty pracy (zapiszcie je w zeszycie pod tematem lekcji, a następnie prześlijcie do sprawdzenia: zdjęcie - messenger lub e-mail: eszymanska88@wp.pl).
- Chętne osoby zachęcam do wykonania ćwiczeń ze strony e-podreczniki:
Środa, 01.04.2020 r.
Temat: Gdzie mieści się wyobraźnia? Analiza i interpretacja wiersza Zbigniewa Herberta pt. Pudełko zwane wyobraźnią.
Moi Drodzy, dzisiaj zajmiemy się omówieniem wiersza Zbigniewa Herberta. W załączniku znajdziecie wskzaówki do zadań, a także krótkie omówienie utworu.
Wtorek, 31.03.2020 r.
Moi Drodzy! Dzisiaj kontynuujemy temat dotyczący opowiadania twórczego, dopiszcie kolejny numer lekcji i datę (31.03.2020r.)
- Proszę raz jeszcze przejrzeć informacje w podręczniku na str. 216.
Zapoznajcie się również z materiałem na podanej stronie. Znajdziecie tam kilka porad dotyczących pisania opowiadań:
- Następnie wykonajcie zad. 2 i 4 s. 218 (podręcznik), a także ćw. 7 s.136 (zeszyt ćwiczeń).
Poniedziałek,30.03.2020 r.
Temat: Jak napisać opowiadanie twórcze na podstawie baśni lub legendy?
Moi Drodzy! Dzisiaj poćwiczymy umiejętność pisania opowiadania twórczego na podstawie baśni lub legendy. Zapoznajcie się z tym terminem i informacjami ze str. 216 w podręczniku.
- Następnie przeanalizujcie przykładowe opowiadanie (s. 217), zwróćcie uwagę jakie elementy musi zawierać takie opowiadanie.
Wykonajcie zad. 1, 5 i 6 s. 218
Piątek, 27.03.2020 r.
Moi Drodzy! Dzisiaj czeka nas temat łatwy i przyjemny, a mianowicie zajmiemy się muzyką.
Temat: Ech, muzyka, muzyka...
W załączniku znajdziecie wskazówki, co macie zrobić. Przesyłam również link do utworu Józefa Haydna do posłuchania:)
Kliknij>>>https://www.youtube.com/watch?v=2Bn3E8UelME
Czwartek, 26.03.2020 r.
Moi Drodzy, nadal skupiamy się na fragmencie Pana Tadeusza. Tak jak ustaliliśmy przesyłam link do fragmentu filmu przedstawiający koncert Wojskiego.Natomiast w karcie pracy znajdziecie zadania do wykonania i podsumowanie naszych rozważań na temat tego utworu.
https://www.youtube.com/watch?v=A1nVqPwxXNI
Środa, 25.03.2020 r.
Temat: Czy łatwo wzbudzić w ludziach zachwyt? Adam Mickiewicz "Pan Tadeusz" (fragmenty)
Drodzy Uczniowie! Zapoznajcie się z fragmentem utworu "Pan Tadeusz" ze str. 201 (podręcznik), który opowiada o koncercie Wojskiego i odpowiedzcie na pytania:
- Jak wyglądał Wojski, kiedy grał na rogu?
- W jakim wieku był nasz bohater?
- Dlaczego po zakończonej grze Wojski "(...) stał jakby natchniony(...)"?
- W jaki sposób słuchacze zareagowali na występ Wojskiego?
- Wysyłam również link do strony e-podręczniki. Wykonajcie ćwiczenia z tej strony, pozwolą one Wam lepiej zrozumieć tekst:
Po wykonaniu zadania skonsultujemy Wasze odpowiedzi w grupach przez videorozmowę. Pozdrawiam.
Wtorek, 24.03.2020 r.
Temat: "Ona jest naprawdę bardzo miłym stworzeniem". Charakterystyka Ani Shirley.
Moi Drodzy!
Zapewne pamiętacie Anię Shirley - główną bohaterkę lektury "Ania z Zielonego Wzgórza". Spróbujcie dokonać jej charakterystyki według punktów z karty pracy - ćwiczenie wykonajcie w zeszycie.
- Jeśli napotkacie jakieś trudności to proszę dzwonić lub pisać.
Poniedziałek, 23.03.2020 r.
Moi Drodzy! Dzisiaj zajmiemy się ortografią, przypomnimy sobie zasady pisowni wyrazów z ą, ę, om,on, em, en. (podręcznik s. 204-207)
Temat: Jak mówimy, jak piszemy? Pisownia wyrazów z ą, ę, om,em.
W podręczniku znajdziecie przypomnienie tych zasad.
Proszę je powtórzyć i wykonać zadania z podręcznika i karty pracy, którą przesyłam.
Wszystkie ćwiczenia wykonajcie w zeszycie.
Zad. 2,4,7,8 s. 205-206
zad. 11 s. 207 (dla chętnych)
Kliknij>>> KARTA PRACY
Czwartek. 19.03.2020 r.
Temat: Rodzaje wypowiedzeń.
Jest to przypomnienie i utrwalenie wiadomości dotyczące wypowiedzeń. Temat ten znajdziecie w podręczniku na str. 227-228.
Proszę o wykonanie zadań:
- zad. 1, 2,3 str. 227-228 (podręcznik)
-
ćwiczeniówka s. 49-51
Piątek. 13.03. 2020 r.
- Proszę o przeczytanie przypowieści biblijnych i mitów z podręcznika:
"Stworzenie świata", proszę zrobić zadanie 1 s.240
"Przypowieść o siewcy" s.251
"O miłosiernym Samarytaninie" s.252
"Przypowieść o talentach" s. 254
"Przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych" s. 255
"Mit o Prometeuszu" s.256
"Mit o Orfeuszu i Eurydyce" s.260
- Proszę wykonać wykres podanych zdań i podpisać wszystkie części zdania:
1. Moja starsza siostra wygrała wczoraj konkurs ortograficzny.
2. Uczennice i uczniowie z entuzjazmem wrócili po feriach do szkoły.
3. Mali, nieznośni chłopcy wrzucali kamienie do pobliskiej studni.
4. Feliks, Net i Nika są głównymi bohaterami powieści fantastycznonaukowej.