Muzyka - klasa VI - Aneta Urbanowicz
Piątek, 19.06.2020 r.
Temat: Zaśpiewajmy, zagrajmy, zatańczmy razem.
Dzień dobry.
Temat dzisiejszej lekcji zachęca do wspólnej zabawy.
W podręczniku na str.156 macie piosenkę Tyle słońca w całym mieście. Nauczcie się jej śpiewać i obmyśleć choreografię, czyli: poruszanie się w jej rytmie, gesty, ilustrowanie ruchem tekstu.
https://www.youtube.com/watch?v=kuZNpZCdoE8 Tyle słońca w całym mieście
https://www.youtube.com/watch?v=CPmeVbpAXpU Tyle słońca… karaoke
https://www.youtube.com/watch?v=sTy7loms2js Tyle słońca… karaoke inna wersja
https://www.youtube.com/watch?v=FMtxEexjVMk Tyle słońca… podkład muzyczny i tekst
Na str. 158 jest do zagrania i zatańczenia popularny taniec t’Smidje, znany w Polsce pod nazwą Belgijka.
Zachęcam do grania, tańczenia i śpiewania. Kroki są opisane w podręczniku, a poniżej podaję linki do piosenki w wersji polskiej i do tańca.
https://www.youtube.com/watch?v=l68QxDXOVbk t’Smidje zespół: Lais
https://www.youtube.com/watch?v=WzJlz3fKoow t’Smidje wersja polska karaoke
https://www.youtube.com/watch?v=HaoeHXMoQFo taniec Belgijka krok po kroku
https://www.youtube.com/watch?v=sZS8sCdx-Xg taniec Belgijka
Na zakończenie wysłuchajcie utworu węgierskiego kompozytora epoki Romantyzmu: Johannesa Brahms’a Taniec węgierski nr 5. Postarajcie się rozpoznać jaką formę ma ten utwór. W zeszycie pod tematem zapiszcie
tytuł, kompozytora i formę.
Życzę miłej zabawy.
Piątek, 05.06.2020 r.
Temat: Cztery pory roku z maestro Vivaldim.
Na dzisiejszej lekcji spotykamy się muzycznie z kolejnym, wielkim kompozytorem i wirtuozem skrzypiec epoki Baroku – Antonio Vivaldim.
Ponadto jak już wiecie z lekcji o Chopinie, koncert jest to pewna forma muzyczna, utwór, w którym główny instrument gra w towarzystwie orkiestry symfonicznej.
Zadania do wykonania:
1. Obejrzyj prezentację o Antonio Vivaldim
2. Przeczytaj w podręczniku s.151 informacje dotyczące koncertu, jako formy muzycznej oraz schemat budowy koncertu.
3. Przeczytaj treść z podręcznika na temat A. Vivaldiego - znajdź i przepisz zdanie mówiące: Ile koncertów na instrument solowy i orkiestrę skomponował A. Vivaldi?.
Posłuchajcie fragmentu Koncertu g-moll na skrzypce i orkiestrę „Lato” cz. III Presto oraz koncertu f-moll na skrzypce i orkiestrę „Zima” cz. II Largo
- https://www.youtube.com/watch?v=NunaGtevPM4 Lato frag.
- https://www.youtube.com/watch?v=xmxv7tAeEi0 Zima cz. II Largo
Piątek, 29.05.2020 r.
Temat: Z dziejów muzyki – barok. Jan Sebastian Bach.
Zaśpiewamy dziś piosenkę Zbigniewa Wodeckiego - Zacznij od Bacha.
Podr. Str. 142
Następnie posłuchamy muzyki Jana Sebastiana Bacha, dowiemy się co to jest polifonia, poznamy barokowy instrument klawesyn.
Odpowiedz na pytania:
1. Co to jest polifonia?
2. Wymień najpopularniejsze instrumenty epoki baroku?
3. Wymień muzycznych przedstawicieli epoki.
Odpowiedzi wyślij na Messenger.
Piątek, 22.05.2020 r.
Temat: Powietrzna muzyka. Orkiestry dęte w muzyce zespołowej.
(zapisz temat w zeszycie)
Dziś zaśpiewamy piosenkę „Orkiestry dęte” słowa str. 136 w podręczniku
Przeczytajcie notatkę ze str. 139 i napiszcie w zeszycie na jakich instrumentach dętych i perkusyjnych grają muzycy w orkiestrze dętej?
Odpowiedzi proszę odesłać na Messenger.
Piątek, 15.05.2020 r.
Temat: Instrumenty dęte. Podział i brzmienie.
Przeczytaj informacje zawarte w podręczniku – lekcja 23 s.120-133.
Wymień grupy instrumentów dętych i należące do nich instrumenty (zadanie do wykonania w zeszycie).
Piątek, 08.05.2020 r.
Temat: Z muzyką w tle- muzyka filmowa.
Pomocą w zapoznaniu z tematem będzie prezentacja na platformie Genia.ly.
Podsumowanie tematu:
Zapisz temat w zeszycie lub na kartce, którą później wkleisz do zeszytu. Pod tematem lekcji zapisz podsumowanie (punkty od 1 do 5) :
1.Muzyka filmowa jest niezbędna w filmie. Należy do równorzędnych elementów dzieła filmowego.
2. Rolą muzyki w filmie jest:
- ilustrowanie jego treści,
- wprowadzanie w klimat wydarzeń,
- pobudzanie emocji,
- potęgowanie wrażeń podczas oglądania
3. Kim był taper i czym się zajmował?
4.Wypisz trzech kompozytorów muzyki filmowej zagranicznej (przy każdym nazwisku podaj przynajmniej jeden tytuł filmu z muzyką ich autorstwa)
5. Wypisz trzech kompozytorów muzyki filmowej polskiej (przy każdym nazwisku podaj przynajmniej jeden tytuł filmu z muzyką ich autorstwa). Możesz skorzystać z tej prezentacji lub innych źródeł.
Zdjęcie pracy (punkty od 1 do 5) proszę przesłać na mojego maila.
Powodzenia!
Piątek, 24.04.2020 r.
Temat: Muzyczne widowiska:
Dziś dowiemy się czym są: operetka, musical, i rewia oraz obejrzymy nagrania tych form sztuki. Temat znajduje się w podręczniku na str. 106-111. Pomocą w poznawaniu nowych treści będą również informacje znajdujące się w linku:
Piątek, 17.04.2020 r.
Temat: Kujawiak z oberkiem. Etnografia.
1. Zapiszcie temat: Kujawiak z oberkiem. Etnografia.
2. Przeczytajcie temat : Kujawiak z oberkiem – podręcznik str. 98-103.
- W załączniku przesyłam więcej materiałów do samodzielnej pracy:
Kliknij>>> ZAŁĄCZNIK
WIOSENNA PRZERWA ŚWIĄTECZNA od 9 do 14 kwietnia 2020 r.
Piątek, 03.04.2020 r.
Temat: Fryderyk Chopin na emigracji – robimy lapbooki.
- Przypominam jak powstaje lapbook:
Kliknij>>>https://www.youtube.com/watch?v=-YghqFOiGBw
i jak można wykonać samodzielnie elementy do niego
Kliknij>>>https://www.youtube.com/watch?v=8dQ69uXYuos
- Tak naprawdę potrzebne będą kartki, kredki/mazaki, nożyczki i klej.
Będziemy robić lapbook o F. Chopinie a dokładnie o jego życiu i twórczości na emigracji.
- Pracę zaczniemy w piątek ok. 11.00
W trakcie konsultacji zbierzemy informacje jakie elementy graficzne i treści zamieścić w lapbooku. Tak naprawdę ogranicza Was tylko wyobraźnia.
Piątek, 27.03.2020 r.
Temat lekcji: Fryderyk Chopin na emigracji.
Walca Des-dur op. 64 no. 1